Moa har koll på konsumentskyddet Forbrukerspørsmål Svensk ─ Konsumentskydd är ett viktigt och prioriterat område för oss på Finansinspektionen. Varje år gör vi en riskbedömning, där vi tar fram de främsta riskerna för konsumenterna...
SFM vill skapa värde för sina medlemmar Rådgivning Svensk Svenska Försäkringsförmedlares Förening – i dagligt tal kallat SFM – är branschorganisationen för försäkringsförmedlare. Sedan september 2023 är Tove Hässler VD där. Juristu...
AMF: ”Fler kunder behöver bli medvetna om vad en flytt innebär” Konsumentfrågor Internasjonal I årets undersökning av flyttar inom kollektivavtalad tjänstepension framgår att runt en tredjedel är omedvetna om att de har flyttat sin pension från AMF. Mer än hälften av...
InsureSec ─ med rätt att licensiera Markedsføring og konkurranse Tilsyn Rådgivning Svensk ─ Vi befinner oss just nu i ett stort förändringsarbete. Bakgrunden är att det under de senaste åren skett en kraftig konsolidering i förmedlingsbranschen, där fler och f...
Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD) – erfaringer så langt Regelverk Rådgivning Norsk Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD) har trådt i kraft, og foretakene som treffes, har kommet et godt stykke på vei. Men de jobber fremdeles med å identifisere og implem...
Forsikringsdistribusjon og krav til etterutdanning. Hva gjør vi i Norge? Rådgivning Norsk Lovendringene som gjennomfører EU direktivet om forsikringsdistribusjon (IDD) i norsk rett trådte i kraft 1. januar 2022. Endringene stiller blant annet krav til kunnskap og...
Klagomålshanteringen viktig källa till företagens förändringsarbete Tillsyn Klagomål Svensk ”Försäkringsföretagen hanterar överlag klagomål från sina kunder väl, men det finns utrymme för förbättringar.” Det är den sammanfattande slutsatsen i den kartläggning av k...
När ”tusenårsregnet” drabbade Gävle Forbrukerspørsmål Miljøspørsmål Skadeforsikring Svensk Under natten mot den 18 augusti i år drabbades Gävle och området därikring av ett så kallat ”Tusenårsregn”. I själva Gävle kom det så mycket som 161 millimeter skyfallsregn ...
Försäkringsbyrån jämför bolagens arbete med hållbarhet Forbrukerspørsmål Bærekraft Svensk Hållbarhet är idag en stor fråga för försäkringsbranschen och flera bolag har sedan en lång tid tillbaka ett mycket långtgående hållbarhetsarbete. Men det finns också stora ...
Måna om konsumentnyttan: ”Det är vad vi drivs av” Digitalisering EU og internasjonal forsikring Forbrukerspørsmål Svensk — Försäkringar är kanske inte något som normalt intresserar människor. Men när konsumenten ska välja en försäkring, är det viktigt att han eller hon är väl informerad om vil...
Att jobba med andra för att bli en del i något större Forbrukerspørsmål Svensk Eir Försäkring startade sin verksamhet under fjärde kvartalet 2019. Trots att de under nästan hela tiden ha fått verka under corona-pandemin, är Eir idag ett företag i st...
Förändringar på ARN minskar handläggningstiderna Forbrukerspørsmål Svensk Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har under de senaste fem åren genomgått en hel del förändringar. Det började med Konsumenttvistutredningen, vars förslag presenterades ...
Brygga mellan konsumenterna och branschen under pandemin Forbrukerspørsmål Svensk En organisation som har bra koll på vad som hänt i försäkringsbranschen under Corona-pandemin är Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi har pratat med chefen för byrån, Anna-...
En krise som skaper gode vaner Forbrukerspørsmål Norsk Med pandemien følger historiens høyeste sparerate over store deler av verden. Dette skyldes i hovedsak nedstengning, lavere forbruk og rekordlave renter. Men kan en globa...
Kundedialog i en Corona tid Forbrukerspørsmål Dansk Det er snart et år siden Corona for alvor ramte vores samfund, og ændrede vores verden markant. Den 11. marts 2020 kom meldingen om, at vi måtte lukke samfundet ned. ...