Våga säga -Vi är hyfsat hållbara Och stolta över det

Article author: Jessica Cederberg Wodmar
Position: Hållbarhetscoach och författare
E-mail: jessica@jcwkommunikation.se
Organization: JCW Kommunikation
About:

Har över 24 års erfarenhet av att ha jobbat med hållbarhet och kommunikation nationellt och internationellt inom stat, civilsamhället och näringslivet. Hållbarhetscoach, inspiratör och författare som driver det egna företaget JCW Hållbar Kommunikation. Har just utkommit med boken Hyfsat Hållbar och sedan tidigare med boken Klimatkoden.

Läs mer på www.jcwkommunikation.se

Fotograf: Ola Gäverth


Release date:
3, 2014
Language: Swedish
Category:

Försäkringsbranschen imponerar på Jessica Cederberg Wodmar, hållbarhetscoach och författare.

- Det är en bransch som länge har legat i framkant i att driva på hållbarhetsarbetet, både i Sverige och internationellt. Genom att vara strategiska och långsiktiga har försäkringsbolagen till exempel drivit på starkt med att anpassa byggandet till ett mer extremt klimat, se till att barn har möjlighet att få vård och hjälp hemma och på sjukhus oavsett om felet är medfött eller uppkommer av en skada. Dessutom är branschen bra på att jobba både med det ekonomiska, miljömässiga och sociala dimensionerna av hållbarhet.

Men hon tycker att branschen skryter allt för lite om alla de viktiga insatser som görs. Hennes uppfattning är att det inte bara är fegt att avstå från att skryta om sitt hållbarhetsarbete. Det innebär även en stor risk. Hur ska den snabbt växande skaran av hållbarhetsintresserade kunder och beslutsfattare kunna hitta produkterna och företagen om ingen berättar om dem?

- Nu finns alla möjligheter till att bredda kommunikationen på nätet, i personliga möten, genom bra bilder och infografik. Satsa på berättelser istället för att bara göra hållbarhetsrapporter år efter år. Vi behöver mycket större mångfald och borde oftare titta på andra branscher för att våga mer. Idrottens värld är intressant att studera, då den på ett helt annat sätt accepterar skryt. Även om man inte är världsmästare eller bäst på allt så törs och får man ändå berätta om det.


- Att jobba med hållbarhet handlar om att ta ansvar. Att göra mer än man måste för att man vill och kan. Jag ser fram emot många fler modiga och smarta företag i försäkringsbranschen som snart vågar skryta om att de är hyfsat hållbara, trots att vi alla vet att de inte är helt hållbara.

Artikeln återfinns nedan, som pdf-fil.