Nordiskt stipendiatutbyte 11-15 september 2000 - Rapport från Island

Article author: Anders Esbjörnsson
Edition:
4, 2000
Language: International
Category:

368 NFT 4/2000 Isländska försäkringsmarknaden Försäkringsmarknaden har på Island, i likhet med länderna i övriga Europa, genomgått stora förändringar. Under de senaste tio åren har antalet försäkringsbolag minskat från 17 skade- och livförsäkringsbolag till nuvarande sex (det finns idag ytterligare några bolag, men de sex stora svarar för ca 98 procent av den inhemska premievolymen). Nedanstående sammanställning visar en jämförelse av mark- nadskoncentrationen i de nordiska länderna. Under olika perioder har tre utländska för- säkringsbolag försökt att etablera sig på mark- naden. Av dessa var två svenska, nämligen Ansvar och Skandia, vilka bägge avslutat sin verksamhet på Island. Nordiskt stipendiatutbyte 11-15 september 2000 Rapport från Island av Anders Esbjörnsson, Aon Sweden AB Anders Esbjörnsson Det tredje bolaget var tyska Allianz, som fortfarande bedriver en mycket liten verk- samhet inom livförsäkring. Den isländska marknaden är av begripliga skäl ytterst liten. Antalet invånare är ca 270 000, vilket motsvarar drygt tre procent av Sveriges befolkning, eller om man så vill, drygt en procent av den totala befolkningen i Norden. Landet är dock relativt välmående och hade 1998 ett BNP per capita om cirka USD 31 000, att jämföra med snittet inom EU som ligger kring USD 25 000. En intressant jämförelse är förhållandet mellan liv- respektive skadeförsäkring på Is- land kontra övriga Norden. 1999 uppgick livförsäkringens andel endast till knappt 6 procent av den totala premievolymen. Av den totala premievolymen avseende Island skiljer sig i många avseenden från de övriga nordiska länderna. Bl a är landet exponerat för helt andra naturkrafter än vad vi är vana vid. Då nationen enbart består av drygt 270 000 invånare ställs höga krav på hantering och begräns- ning av naturskador. Före stipendieresan var mina kunskaper om den isländ- ska försäkringsmarknaden ytterst begränsade. Denna rap- port kommer således mest att ta upp generella faktorer inom ett antal områden. Eftersom jag själv arbetar med skadeför- säkring kommer redogörelsen att koncentreras på detta område, medan avsnitten om livförsäkring är relativt kortfat- tade. 369 skadeförsäkring är motorförsäkring klart do- minerande med nästan 50 procent. Den sam- manlagda premieuppdelningen mellan de olika försäkringsklasserna ser ut som följer (1998): Motorfordon 48,0 % Egendom 25,0 % Marin/Transport 12,0 % Olycksfall 9,0 % Ansvar 6,0 % De obligatoriska försäkringar som finns är Trafikförsäkring för motorfordon Ansvar och Kasko för båtar över 6 bruttoton Flygansvar Professionsansvar för vissa yrkeskategorier (fastighetsmäklare, aktiemäklare, försäk- ringsmäklare, advokater) Brand- och naturskadeförsäkring för bygg- nad. Den obligatoriska brand- och naturskadeför- säkringen skiljer sig från de flesta andra län- der. Det är egentligen inte fråga om en natur- skadeförsäkring, utan den delas upp i fyra olika moment: Katastroffond, vilken svarar för de rent fysiska skadorna på den försäkrade egen- domen. Samtliga byggnader på Island re- gisterförs av den centrala datainsamlings- enheten, SIT, vilket ger god kontroll över samtliga byggnader. Värderingsavgift. En statlig myndighet har till uppgift att värdera, och med jämna mellanrum uppdatera de gjorda värdering- arna. Kostnaden för detta förs in i den obligatoriska naturskadeförsäkringen. Preventivt brandskydd. En mindre avgift tas ut för det generellt förebyggande brand- skyddet som utförs av brandförsvaret. Stämpelavgift. En mindre fast avgift som uttages för försäkringsbolagets administra- tion av ovan nämnda avgifter. Av den totala premiekostnaden för en försäk- rad byggnad (normalstort hyreshus) utgör den egentliga försäkringspremien ca 25 procent medan resterande 75 procent faller under naturskadepremiens olika moment. De isländska direktförsäkringsbolagen Livförsäkring Det finns i princip bara tre livförsäkrings- bolag i landet: Samlif Alphjóda (International Life) Lifis Som en följd av branschglidningen bank/ försäkring ägs idag de tre livbolagen av ban- ker: Islandsbanki äger Samlif, the Savings banks äger Alphjoda och Landsbanki äger Lifis. Förhållandet mellan liv- respektive skadeförsäkring 1999. Total Liv- Skade- premievolym försäk- försäk- (MEuro) ring ring Danmark 10.467 61,0% 39,0% Norge 6.824 49,4% 50,6% Finland 10.659 80,0% 20,0% Sverige 15.852 72,0% 28,0% Island 227 5,8% 94,2% Totalt 44.029 Marknadskoncentrationen i de nordiska länderna 1998. Livförsäkring 5 största 10 största förs.bol. förs.bol. Danmark 57,9 74,7 Norge 87,0 98,0 Finland 99,7 100 Sverige 76,2 97,1 Island 100 100 Skadeförsäkring 5 största 10 största förs.bol. förs.bol. Danmark 63,2 81,8 Norge 79,0 89,0 Finland 88,8 97,8 Sverige 80,2 92,5 Island 97,4 100 370 Som nämnts är den totala premievolymen för livförsäkring mycket liten, knappt 6 pro- cent av den totala premievolymen om EUR 227 000 000. Trots att såväl marknaden som konkurrensen är så pass begränsad har mark- naden utvecklats ordentligt under de senaste fyra-fem åren. Från att 1995 i princip enbart tillhandahållit enklare spar- och pensions- produkter erbjuder idag samtliga bolag be- tydligt mer avancerade lösningar som t.ex.: Critical Illness ART Life Unit Linked-produkter Gruppliv/Gruppolycksfall, m.m. Även distributionskanalerna har förändrats/ utvecklats under perioden, givetvis till stor del beroende på att livbolagen nu ägs av olika banker. Från att tidigare enbart sålt produk- terna via egen personal distribuerar man nu försäkringarna via banker och till viss del även genom mäklare. Även Internet (Allnetet på isländska) förväntas bli en stor distribu- tionskanal. Konkurrensen är relativt begränsad efter- som det endast finns tre verksamma bolag i landet. På senare tid har dock ett antal mäk- lare etablerat sig, vilka börjat tillhandahålla konkurrerande produkter från utländska för- säkringsgivare, i dagsläget Sun Life, Allianz och Friends Provident. Motståndet mot för- säkringsmäklare har varit ganska stort, men då mäklarna nu vinner marknadsandelar ge- nom de utländska försäkringsbolagen har åt- minstone Alphjóda inlett samarbete med ett mäkleri. Skadeförsäkring Idag finns fem skadeförsäkringsbolag repre- senterade. I princip är det dock endast tre som har några egentliga volymer att tala om: Vátryggingafélag Íslands hf. (VIS) Sjóvá-Almennar tryggingar hf. Tryggingamisodin hf. (TM) Utvecklingen inom skadeförsäkringsmarkna- den har varit negativ under de senaste åren. Framför allt har Loss Ration inom Trafik- ansvar skenat iväg och stora åtgärder inom detta område har vidtagits, främst rejäla pre- miehöjningar. På nästa sida finns en uppställ- ning som visar Loss Ratio, Expense Ratio samt dessa kombinerat för perioden 1995– 1999 för VIS, Sjóvá-Allmennar och TM. Sjóvá-Allmennar hf. Bolaget grundades 1988 genom en samman- slagning av Sjóvá hf. (grundat 1918) och Allmennar (grundat 1943). Bolaget notera- des på den isländska börsen sommaren 2000. Även här svarar motorfordonsförsäkring för den mest betydande delen av premiein- komsten. Intressant att notera är att det på totalt 270 000 invånare i landet finns närma- re170 000 registrerade fordon. Av dessa kas- koförsäkras ca 50 procent. Sjóvá-Allmennar har medvetet strävat efter att få en stor marknadsandel inom ”storstads- områdena”, då främst Reykjavik-området där ca 160 000 människor bor. Bolaget har varit förhållandevis lyckosamt och har idag en marknadsandel överstigande 50 procent inom dessa regioner. Den isländska skadeförsäkringsmarknaden Bolag Antal Premieinkomst i MISK anställda Egendom Marine/ Motor Ansvar Olycksf. Totalt Cargo Non-Life Sjóvá-Allmennar 141 1.293 553 2.786 420 380 5.432 VIS 214 1.288 283 2.556 309 534 4.970 TM 100 689 892 1.754 259 430 4.024 Vördur Vátrygginga 6 13 90 40 13 15 171 Samábyrgó Islands 7 33 17 18 68 371 Generellt kan sägas att bolaget delar in sina företagskunder och prospektiva kunder i tre segment: 1.Mindre kunder med premievolym upp till ISK 250 000. Dessa kunder hanteras uteslu- tande via skriftliga kontakter. Besök görs i händelse av större skada. 2.Mellansegmentet med kunder vilka har en premievolym mellan ISK 250 000 och ISK 2 500 000. Dessa hanteras givetvis mer ambitiöst med såväl besök samt aktiv hjälp med preventiva åtgärder. 3.Storkunder med en premievolym översti- gande ISK 2 500 000. Till dessa kunder utses ”team” med riskingenjör, ekonom, jurist samt annan kompetens vid behov. Eftersom bolaget har en stor koncentration av kunder inom storstadsområdena har man ut- vecklat ett intimt samarbete med räddnings- tjänsten/brandkåren. Som exempel kan näm- nas att Sjóva-Allmennar har 24-timmars jour och larmas av räddningstjänsten vid alla ut- ryckningar. Ingen skadeplats får lämnas utan bevakning innan en representant för bolaget kommit ut till platsen. Även inom Restvärdesräddning är bolaget det mest aktiva. Sedan fyra år ingår Island i ett nordiskt samarbete inom området. På Island finns två stycken restvärdescontainrar, vilka ägs av de tre stora skadeförsäkringsbolagen tillsammans, men innehas och underhålls av brandkåren. Försäkringsbolagen svarar för utbildning av användandet av dessa. Man har med dessa containrar väsentligt reducerat ett antal skador under senare år. VIS VIS är det enda skadeförsäkringsbolaget av de tre stora som inte är börsnoterat. De ägs till 50 procent av isländska Landsbanki medan resterande 50 procent är spritt över en större ägarkrets, vilken dock domineras av två fa- miljer. Bolaget köpte 1996 upp Skandias verksam- het i landet. Till skillnad från Sjóvá-Allmennar har VIS aktivt arbetat mot icke-storstadsregioner. VIS är också det skadeförsäkringsbolag som har den mest spridda geografiska verksamheten. Av de drygt 200 anställda arbetar ca 130 i Reykjavik, och resten i ett stort antal städer runtom i landet. Detta innebär att VIS är dominerande inom jordbruksnäringen. Eftersom Island i stort sett är självförsörjande inom såväl kött- som grönsaks-/fruktproduktion är denna näring mycket omfattande. Island har ett mycket Loss Ratio, Expense Ratio samt dessa kombinerat för perioden 1995–1999 Sjóva-Allmennar 1999 1998 1997 1996 1995 Loss Ratio 107,2% 78,4% 87,2% 88,1% 90,4% Expense Ratio 22,5% 21,4% 25,2% 21,7% 21,0% Combined L + E Ratio 129,7% 99,8% 112,4% 109,8% 111,4% VIS 1999 1998 1997 1996 1995 Loss Ratio 113,8% 91,5% 93,6% 92,0% 88,0% Expense Ratio 28,5% 25,9% 24,6% 22,3% 18,8% Combined L + E Ratio 142,3% 117,4% 118,2% 114,3% 106,8% TM 1999 1998 1997 1996 1995 Loss Ratio 102,2% 90,2% 92,4% 95,0% 88,1% Expense Ratio 20,1% 19,5% 17,7% 14,9% 12,3% Combined L + E Ratio 122,3% 109,7% 110,1% 109,9% 100,4% 372 stort antal drivhus spritt över stora delar av landet – dock koncentrerat till de områden där man kan dra nytta av jordvärmen. Alla jordbrukare i landet står under nog- grann kontroll av jordbruksdepartementet. Detta drar VIS nytta av genom att man får tillgång till detaljerad information om samt- liga jordbrukares tillgångar, såväl maskinella som uppgifter om antal kreatur. Premiesätt- ningen görs genom tariffer för dels geografis- ka områden och dels genom styckepremier för olika typer av kreatur. Vid odling av grödor i drivhus görs nog- granna utredningar av utfallet spritt över året – detta främst för att kunna beräkna en even- tuell avbrottsskadas storlek. Även detta står under noggrann kontroll av jordbruksdeparte- mentet. Vad gäller motorfordonsförsäkringar är VIS i särklass det bolag som arbetar hårdast med skadeprevention. Detta kan tyckas helt natur- ligt med hänsyn till att så stor del av den totala premievolymen – och med detta givetvis även skadekostnaden – kan hänföras till motor- fordonsförsäkringar. Ändå började man först 1994 att på allvar ta tag i detta, och idag räknar VIS med att 90 procent av alla skadeförebyg- gande åtgärder riktas mot motorfordonsför- säkringen. Den första insatsen inom detta område var en massiv kampanj kallad ”Barn i Bil”. Den innefattade framför allt en informationsvåg inom olika media, men också att VIS började tillhandahålla godkända bilbarnstolar till sina kunder. Nästa stora insats riktades till ungdomar. Island har samma åldersgräns för körkort som Sverige, dvs 18 år, och även samma ”högrisk- klassificering”, 18-24 år. Under de senaste året har bolaget genom riktad information/ skrämselpropaganda i skolor, och genom sam- ma budskap i framför allt TV, minskat sina skadekostnader med 20 procent. Detta till trots brottas VIS fortfarande med ett stort underskott inom motorfordonsförsäkringen. TM TM grundades 1956, och var det första för- säkringsbolaget som börsnoterades (1998). Bolaget arbetade länge enbart mot fiske- näringen, och började först 1985/86 arbeta mot övrigt näringsliv och privatpersoner. Bolaget är fortfarande starkt förankrat inom fiskenäringen och har sin största premie- inkomst från denna gren. Under senare år har man börjat bearbeta främst Sjóvá-Allmen- nars ”distrikt” – storstadsregionerna. TM är kanske det av bolagen som kommit längst i användandet av ”den nya tekniken” – IT. De har en stor egen Data/IT-avdelning som utvecklar och anpassar mjukvaran efter bolagets behov. Tillsammans med ett isländskt datakon- sultföretag har TM byggt ett informations- system kallat SiteWatch. Systemet bygger dessutom på ett informationssamarbete med kommunerna och brandkåren. I korthet inne- bär SiteWatch att TM genom systemet får tillgång till en mycket detaljerad kommun- karta med information om samtliga byggna- der inom kommunen. Genom en central data- registreringsmyndighet, SIT, får de uppgift om byggnadernas ägare, värde m m. Till sist länkar de information från sitt eget försäk- ringsregister till programmet och får genom detta ett utmärkt verktyg att bearbeta nya prospektiva kunder. Systemet gör det även lättare att följa upp och statistikföra skador. Avsikten med SiteWatch är att på sikt in- kludera skadestatistik för motorfordon. Man vill kunna följa upp var olyckor sker för att kunna påverka den isländska Trafiksäker- hetsnämnden. TM försöker utveckla nyttan av de centrala databaser som ägs av försäkringsbolagen och hanteras av SIT. Idag kan samtliga försäk- ringsbolag koppla upp sig mot motsvarighe- ten till Centrala Bilregistret och det centrala fastighetsregistret. Man undersöker nu möj- ligheten att vidareutveckla dessa databaser med koppling till brandförsvaret i Reykjavik, 373 och på sikt att bygga en Olycksdatabas med hjälp av sjukhusen. Det senare ter sig lång- sökt med tanke på att Datainspektionen, som förvisso inte ställer på långt när lika hårda krav som i Sverige, troligen inte kommer att ge sitt godkännande. Försäkringsmäklare Livmäklare Då jag inte fick möjlighet att besöka någon livmäklare under mitt besök, och detta inte heller är ett område jag behärskar har jag valt att helt utelämna redovisning avseende dessa. Sakmäklare Det finns idag en mäklarfirma som arbetar med skadeförsäkring, International Brokers Ltd. Bolaget grundades 1995 av tre personer utan någon bakgrund inom försäkring. På grund av den isländska lagstiftningen (Tra- fikförsäkring får tecknas hos utländska bolag medan skadehanteringen måste skötas av en isländsk juridisk person) är verksamheten upp- delad i två bolag: mäkleriverksamheten i ett bolag, och skadehanteringen i ett annat. Till- sammans har bolagen nu 16 anställda. Då motorfordonsförsäkring är den enskilt största försäkringsgrenen föll det sig naturligt att gå in i den marknaden, där International Brokers Ltd. fokuserar på profilförsäkringar för olika grupper. Idag svarar en grupp för den dominerande delen av omsättningen, men ambitionen är att växa med 10-15 procent årligen och på sikt erbjuda försäkringar för enskilda företag och privatkunder. Från försäkringsbolagens håll är man ännu skeptisk till etableringen av mäklare. Detta innebär att inget av de isländska bolagen idag använder mäklare som säljkanal, vilket i sin tur självklart innebär att International Brok- ers Ltd. tvingas placera sina risker utomlands. Lloyd´s är ganska naturligt den största kana- len, men visst samarbete förekommer med bl a svenska försäkringsbolag. Isländsk återförsäkring På Island finns det, och har funnits, ett åter- försäkringsbolag: Íslensk Endurtrygging HF (Icelandic Reinsurance Co. Ltd). Bolaget bil- dades i oktober 1939 och hade som enda uppgift att återförsäkra krigsolycksförsäkring för isländska skepp och besättningar. 1943 utökades tillståndet att gälla återför- säkring för all ”marin” verksamhet. Under perioden 1953 till 1972 byggdes ett antal försäkringspooler upp på Island, vilka samtliga återförsäkrades genom Íslensk En- durtrygging. Som exempel på dessa pooler kan nämnas Ansvarsförsäkringspoolen 1953, Olycksförsäkringspoolen för sjömän 1960 och Poolen för fiskefartyg överstigande 100 brut- toton 1969. Ìslensk Endurtrygging återförsäkrade utö- ver ovanstående pooler givetvis även enstaka risker under denna period. 1992 privatiserades bolaget helt efter att huvudsakligen varit ägt av isländska staten. Sedan 1992 ägs bolaget av de tre domineran- de skadeförsäkringsbolagen, TM (50%), VIS (25%) och Sjóva-Allmennar (25%). Den sista försäkringspoolen slutade ny- teckna försäkring 1998, och beslut har tagits att bolaget skall avvecklas vid utgången av år 2000. Tillsyn Allmänt om tillsynsmyndigheten Island har en direkt motsvarighet till den svenska Finansinspektionen, Fjármála Eftir- litid (Islands Finanstillsyn), vilken lyder di- rekt under Islands handelsministerium. Den bildades 1 januari 1999 genom en samman- slagning av Centralbankens Bankinspektion och Försäkringstillsynen. Huvudsakliga an- ledningar till sammanslagningen var att den traditionella uppdelningen mellan bank- och försäkringsverksamhet blivit oklar 374 att dra nytta av respektive inspektions sak- kunskaper att följa utvecklingen i andra länder, kanske främst de nordiska. De verksamheter som står under tillsyn är: Kreditinstitut Försäkringsbolag Försäkringsmäklare Värdepappersinstitut Fondbolag Isländska aktiebörsen Värdepapperscentralen Pensionsfonder. Den isländska Finanstillsynen är uppdelad i tre ”ben”: Administration, Tillsyn och Data- insamling. Varje ben är sedan indelat i fyra huvudom- råden: Försäkringsmarknad, Pensionsfonder, Lånemarknad och Värdepappersmarknad. Tillsyn av försäkringsmäklare Island har ingen separat lagstiftning som reg- lerar försäkringsmäklarens verksamhet. För- säkringsavtalslagen från 1954 har komplette- rats med Lag om Försäkringsverksamhet (1994) i vilken ett kapitel behandlar förekom- sten försäkringsmäklare. I Lag om Offentlig tillsyn (1998) beskrivs bl.a. hur tillsynen över mäklare och mäklarens upplysningsplikt skall tillämpas. De viktigaste ”förhållningsreglerna” för de isländska försäkringsmäklarna är: Varje mäklarbolag måste vara registrerat och stå under tillsyn av Islands Finanstill- syn. Mäklarbolaget måste vara oberoende från försäkringsgivare. Enskilda mäklare kon- trolleras inte. Ansvarsförsäkring måste tecknas av bola- get till ett belopp om ISK 150 000 000 för kommersiella risker. Lägre belopp för bo- lag som enbart arbetar med livförsäkring och/eller mot konsumenter. Mäklarfullmakt, utfärdad i enlighet med Finanstillsynens normer, måste finnas för varje enskilt uppdrag. Ledande personer i mäkleriet måste ge- nomgå en årlig utbildning för att bolaget skall få behålla tillståndet. Reklamationsnämnd Island har relativt nyligen etablerat en mot- svarighet till den svenska Allmänna Rekla- mationsnämnden för frågor som rör tvister inom konsumentförsäkringsområdet. Denna står inte under direkt kontroll av Finanstill- synen, men de har minst en representant vid samtliga möten. Det är ett relativt stort antal tvister som tas upp, drygt 1 000 ärenden av- handlas årligen. Av dessa berör 80 procent motorfordonsförsäkringar. Ca 90 procent av ärendena förs fram av kunder och resterande 10 procent delvis av försäkringsbolagen själva. Vad som förmodligen bidrar till antalet ären- den är att samma försäkringslagstiftning gäl- ler både för konsumenter och företag. Andra instans inom ”reklamationskedjan” är Ankenævnet, som består av representanter från Handelsministeriet, någon konsument- organisation samt försäkringsförbundet. Näs- tan vart tredje ärende går vidare från första instansen till Ankenævnet. Av dessa drygt 300 ärenden får kunden bifall i ca 30 procent av fallen.