− Kunden ska alltid få bästa försäkringsskydd, utifrån sin situation och sina behov

Vy över Umeå
Foto: Visit Umeå
Interviewee: Fredrik Lövgren
Position: Försäljningschef
E-mail: Fredrik.Lovgren@LFvasterbotten.se
Organization: Länsförsäkringar Västerbotten
Edition:
Language: Swedish
Category:

− En av mina viktigaste uppgifter både som chef och som rådgivare, är att du som kund alltid ska känna dig trygg.  Det är inte i första hand produkter som vi säljer, utan det är en känsla av trygghet – en trygghet som finns i vetskapen om att du har det skydd som du behöver ifall olyckan är framme. Och utifrån detta behöver vi fortsätta att utveckla våra produkter, så att de hela tiden kan möta kundens situation och behov.

Vi har träffat Fredrik Lövgren på plats i Umeå, för att samtala med honom om vad som rör sig i hans huvud i dessa tider av stora händelser i vår omvärld – med både krig och klimatförändringar. Han är sedan ett drygt halvår tillbaka privatmarknadschef i LF Västerbotten, men har en lång erfarenhet av både Länsförsäkringar och försäkringsbranschen.

Fredrik säger själv att det var en slump att han i 30-årsåldern kom in i försäkringsbranschen, men – som så många andra – har han blivit den trogen. Och det dröjde inte länge innan han fick uppdrag som ledare. Hans tydliga syn på ledarskapet har vi på Nordisk försäkringstidskrift berättat om i en tidigare artikel. Här ska vi bara nämna hans tre ledord: Engagemang, Tydlighet, Delegering.

− Försäljning är något som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Jag gillar verkligen kundmötet. Det är viktigt att vi som rådgivare tar hand om det på bästa sätt och skapar så bra förutsättningar som möjligt för att kunden ska få det stöd han eller hon behöver. En kund kan bli överöst av information, så för oss handlar det om att visa på vad som är bäst för just den kunden.

Erbjuda kunderna den service som de behöver

Här ser Fredrik också utmaningar. En sådan är att man som rådgivare, mitt i ambitionen att visa vägen genom informationsbruset, ändå vet att man gett kunden all den information som är nödvändig att ha för att kunna känna sig trygg och göra rätta val. Att teckna en försäkring handlar om att kunderna förstår vad det är de köper.

− Inom den svenska försäkringsbranschen är vi bra på det här, men jag tror samtidigt att vi kan bli ännu bättre. Vi måste fortsätta att utveckla produkter som är till gagn för alla kunder. Det handlar om att inte bara lägga till, för att vi ska verka bättre än konkurrenterna. Är det inte till nytta för kunden, ska vi inte erbjuda det heller.  

Fredrik tänker bland annat på alla varianter av villaförsäkringar som kunderna har att välja på, vilket skapar osäkerhet för dem när de ska välja. Han anser att kunden har rätt att få veta, att allt det man behöver verkligen ingår i den försäkringslösning som erbjuds.

− LF Västerbotten erbjuder idag en välpaketerad villaförsäkring. Då vet kunden att han eller hon har det bästa skyddet som vi kan erbjuda, säger Fredrik och fortsätter:

− Ibland kan det till och med vara så, att man som rådgivare måste våga berätta ifall en konkurrent har en produkt som passar just den kunden bättre, konstaterar Fredrik.

Kundmötet – det viktigaste redskapet

En annan utmaning är det alltmer digitala samhället. Även här gäller det att skapa trygghet för kunden.

− Vissa saker kan vi teckna digitalt, men digitalt innebär inte att vi tar bort kundmötet. När det är fråga om komplexa saker, blir den mänskliga kontakten jätteviktig. I slutänden handlar det alltid om att vi ska erbjuda kunderna den service och de produkter som de behöver.

Fredrik betonar att han vill kunna erbjuda ett kundmöte i världsklass. Det innebär att kunden alltid ska känna sig trygg – oavsett vilken kanal som kunden använder eller vilken person som denne möter.

− Kunden ska alltid få det bästa försäkringsskyddet, utifrån hans eller hennes specifika situation och behov. Då måste det varje gång också finnas tid och utrymme för att kunna ge den servicen och det erbjudandet. I stället för att klara av mötet så snabbt som möjligt, gäller det att avsätta den tid som behövs konstaterar Fredrik och fortsätter:

− Kundmötet är det viktigaste redskapet som vi har inom försäkringsbranschen. Det gäller oavsett om det sker fysiskt, digitalt eller på telefon. Och för mig är det roligt när kunden själv ringer, för då får jag möjlighet att berätta om det som vi kan erbjuda.

Finns det då någon form av försäkring som du tycker att kunderna saknar?

− För många kunder är det naturligt att ha en hemförsäkring och en bilförsäkring. Det betalar man gärna för. Men en hel del glömmer bort sig själva. Därför är en bra olycksfallsförsäkring för sig själv och sin familj något som alla borde ha. Det handlar om att kunna känna trygghet, att så bra som möjligt kunna fortsätta leva det liv man vill, även om olyckan skulle vara framme.

Långsiktiga lösningar även för sakförsäkring

Hur ser då Fredrik på framtiden för försäkringar?

− Vi ska självfallet fortsätta att erbjuda våra kunder ett kort- och långsiktigt försäkringsskydd. Det långsiktiga skyddet är kanske allra tydligast inom liv- och pensionsområdet, men det blir allt viktigare att fundera över detta även inom sakförsäkring. Och globala händelser påverkar även oss som bor i det här länet.

Västerbotten har ett långt kustland och många älvar. Redan idag finns det en översvämningsrisk vid snabb snösmältning och skyfall. Framtida klimatförändringar innebär dessutom att temperaturen stiger under vintern och att det då kan leda till mer nederbörd. Blir det möjligt att långsiktigt försäkra alla hus, även de som ligger nära vatten?

− Jag tillhör dem som menar att vi ska fortsätta ha försäkringar med sådana premier, att det är möjligt för kunderna att bo kvar i sina hus. Och det gäller oavsett om man bor i inlandet eller utefter kusten. Det är en viktig uppgift för oss att säkerställa den långsiktiga tryggheten för våra kunder i hela Västerbotten, säger Fredrik till sist.