1 Övertext vNFT 1/2005 Försäkringarnas jämförbarhet är en utmaning för kunderna idag. Skillnaderna i konsument- försäkringarnas villkor och priser har ökat under de senaste åren. Det finns skillnader såväl i fastighets- och hemförsäkringars er- sättningsområde i fråga om översvämnings- skador på grund av storm som i till exempel omkostnader för frivilliga pensionsförsäkring- ar och i innehållet i anbud. Samarbete mellan försäkringsbolag är fortfarande möjligt enligt EU:s gruppundantagsförordning om försäk- ringsbranschen, men i praktiken görs det knap- past till exempel gemensamma modellvillkor av rekommendationsnatur längre. Försäk- ringsbolagen vill profilera sig. Det finns ock- så ett ökande utländskt utbud. På konsumenternas försäkringsbyråers sam- nordiska möten har försäkringarnas transpa- rens i 20 års tid ständigt funnits på dagord- ningen. Konsumenternas försäkringsbyrå i Sverige och i Finland gör försäkringsjäm- förelser och marknadsöversikter till kunder- nas hjälp. Jämförelseuppgifterna finns på by- råernas webbplatser och de är mycket efter- frågade. Utöver journalister och konsumenter är även försäkringsbolagen själva intressera- de av dem. Försäkringsmäklarverksamheten är rätt ung i de nordiska länderna. I Finland trädde lagen om försäkringsmäklare i kraft 1994, några år senare än i Sverige. I skrivande stund behand- las ett nytt lagförslag om försäkringsförmed- lare i Finlands riksdag. Utskottsutfrågningen inleds snart. Lagförslaget har kritiserats i syn- nerhet av försäkringsmäklare. I lagförslaget görs en tydlig skillnad mellan försäkringsombud, som säljer en försäkring till kunden och verkar på försäkringsbolagets ansvar enligt försäkringsavtalslagen, och för- säkringsmäklare som låter försäkringsbola- gen konkurrera och väljer försäkring åt kun- den enligt kundens behov. Helt nytt i lagför- slaget är att endast den som får sitt arvode av kunden kan vara mäklare. Ur konsumentens synvinkel är denna lösning viktig och logisk. Arvodet betalas då av den som behöver tjäns- ten, dvs. just den som mäklaren representerar och vars intresse det handlar om. Det finns ett behov av tjänster av den här typen, där kunden får individuell hjälp med att jämföra försäk- ringarna. En försäkringsförmedlare skall registreras antingen som försäkringsombud eller som försäkringsmäklare i ett register som upprätt- hålls av Försäkringsinspektionen. Enligt för- slaget skall det inte längre finnas någon möj- lighet att utgöra ett mellanting, att vara ”opar- tisk” eller ”oberoende” och ändå sälja försäk- ringar. Även till denna del medför lagförsla- get klarare spelregler. Det återstår att se hur behandlingen av för- slaget i riksdagen framskrider. Irene Luukkonen är direktör för Konsumenternas försäkringsbyrå i Finland. Nya vindar av Irene Luukkonen K O M M E N T A R E N
Utgåva:
1, 2005
Språk: Svenska
Kategori:
Artiklar före 2014
Bilaga