En krise som skaper gode vaner

Kristin Skaug
Med pandemien følger historiens høyeste sparerate over store deler av verden. Dette skyldes i hovedsak nedstengning, lavere forbruk og rekordlave renter. Men kan en global krise som covid-19 ha vært det beste som har skjedd privat sparing og pensjon?

2020-reviewet af Solvens II

Jenny Maria Thers Rée
EIOPAs råd til EU-Kommisionen foreslår en række ændringer til Solvens II-direktivet, som bl.a. vil medføre øgede kapitalkrav til de danske forsikringsselskaber og krav om yderligere rapportering til tilsynsmyndighederne. Forslagene vil derfor ikke – som EIOPA ellers hævder-være omkostningsneutrale for forsikringsselskaberne og dermed heller ikke for kunderne.

Alla artiklar i detta nummer

Om försäkringsbarheten av sanktionsavgifter

Om försäkringsbarheten av sanktionsavgifter

Kategori: Försäkringsrätt |
Författare: Catharina Hemmings

I föregående nummer av Nordisk försäkringstidskrift tog en av artikelförfattarna upp frågan om sanktioner och skadestånd enligt GDPR är försäkringsbara. I detta nummer har vi valt att ytterligare fördjupa oss i ämnet om möjligheterna till att försäkra sig mot sanktionsavgifter. Catharina Hemmings, ansvarsunderwriter på If Skadeförsäkring, har skrivit en uppsats i ämnet och berättar i artikeln om sina slutsatser.

Synen på ledarskapet har funnits med hela karriären

Synen på ledarskapet har funnits med hela karriären

Kategori: Rådgivning, Ledarskap |
Författare: Fredrik Lövgren

I artikeln berättar Fredrik Lövgren, försäljningschef på Länsförsäkringar Västerbotten, om hur hans karriär format hans syn på ledarskapet.

Autotaks i 30 år: Aldrig har taksering af autoskader været mere effektiv

Autotaks i 30 år: Aldrig har taksering af autoskader været mere effektiv

Kategori: Skadeförsäkring |
Författare: Maria Clausen

Autotakssystemet, som er et system til opgørelse af bilskader i Danmark, har eksisteret i godt 30 år. Systemet har været en stor succes og udvikles hele tiden til glæde for bilejerne, autoværkstederne og forsikringsselskaberne.

Egen pensjonskonto: Stor interesse for selvvalgte leverandører på Finansportalen

Egen pensjonskonto: Stor interesse for selvvalgte leverandører på Finansportalen

Brukerstatistikk for Finansportalen viser en tydelig interesse for portalens nye verktøy for egen pensjonskonto fra lansering 1. februar 2021. Pensjonsmodulen på Finansportalen hadde i februar 2021 for første gang større trafikk enn bankmodulen. I denne artikkelen gis det nærmere informasjon om verktøyet.

Cybersäkerhet i fokus på Stöldskyddsföreningen

Cybersäkerhet i fokus på Stöldskyddsföreningen

Stöldskyddsföreningen (SSF) har under de senaste åren lagt mycket stor vikt på att motverka digitala brott. Orsaken är enkel: Den här typen av brott, framförallt bedrägerier, har ökat stort det senaste decenniet. Vi har intervjuat Per Klingvall, chef för Rådgivning, Information och Public Affairs på Stöldskyddsföreningen.

ID-skydd finns redan i de flesta hemförsäkringar

ID-skydd finns redan i de flesta hemförsäkringar

Kategori: Konsumentfrågor |
Författare: Peter Stark

I den här artikeln diskuterar vi frågan om ID-skydd tillsammans med Peter Stark, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå. Behövs extraförsäkringarna?

Regulering av løpende pensjoner

Regulering av løpende pensjoner

Författare: Jørn Handal

Reguleringen av løpende pensjoner fra folketrygden har vært gjenstand for mye diskusjon og debatt de siste årene. I denne artikkelen ses det nærmere på sammenhengen mellom regulering og pensjonsnivået ved uttak. Til slutt blir det sett på tjenestepensjonene, og hvordan reglene for de private ordningene gir en annen utbetalingsprofil enn i folketrygden og offentlig tjenestepensjon.

Kundedialog i en Corona tid

Kundedialog i en Corona tid

Kategori: Konsumentfrågor |
Författare: Helle Wiese

Den nytiltrådte chef for kunderservice Landgrung/Erhverv i Topdanmark, Helle Wiese, giver en positiv og engageret førstehåndsberetning om, hvordan hendes afdeling hjemmefra har håndteret kundebetjeningen under COVID 19 -pandemien. Det har krævet hurtig justering af vante rutiner og ekstra indsats for at bevare kundetilfredshed samt gejst og tilfredshed i afdelingen

Vanligt att gå förbi regler i byggbranschen

Vanligt att gå förbi regler i byggbranschen

Är det vanligt att byggfirmor struntar i byggnormer och branschregler, bara för att spara tid? Vi ställer frågan till Per Sjölander, Teamledare på Storskador Bygg, If.

Många bedrägerier just nu

Många bedrägerier just nu

Kategori: Risk, Skadeförebyggande |
Författare: Björn Sidenhjärta

I artikeln berättar Björn Sidenhjärta på Polisen i Västmanland om de ökande bedrägerierna.

En krise som skaper gode vaner

En krise som skaper gode vaner

Med pandemien følger historiens høyeste sparerate over store deler av verden. Dette skyldes i hovedsak nedstengning, lavere forbruk og rekordlave renter. Men kan en global krise som covid-19 ha vært det beste som har skjedd privat sparing og pensjon?

2020-reviewet af Solvens II

2020-reviewet af Solvens II

EIOPAs råd til EU-Kommisionen foreslår en række ændringer til Solvens II-direktivet, som bl.a. vil medføre øgede kapitalkrav til de danske forsikringsselskaber og krav om yderligere rapportering til tilsynsmyndighederne. Forslagene vil derfor ikke – som EIOPA ellers hævder-være omkostningsneutrale for forsikringsselskaberne og dermed heller ikke for kunderne.

”Viktigt för försäkringsbranschen att se och visa sin roll i samhällsekonomin”

”Viktigt för försäkringsbranschen att se och visa sin roll i samhällsekonomin”

I den här artikeln berättar Gunnar Hökmark om sina erfarenheter inom försäkringsområdet under 15 år i Europaparlamentet.

Brygga mellan konsumenterna och branschen under pandemin

Brygga mellan konsumenterna och branschen under pandemin

En organisation som har bra koll på vad som hänt i försäkringsbranschen under Corona-pandemin är Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi har pratat med chefen för byrån, Anna-Karin Baltzari Danfors, om vilka lärdomar de har kunnat dra.