Företagskulturen genomsyrar allt HR-arbete

agreement
Interviewee: Anette Nelefelt
Position: HR-chef
E-mail: anette.nelefelt@dalarnas.se
Organization: Dalarnas Försäkringsbolag (Lf)
Edition:
Language: Swedish
Category:

− Det är centralt för oss att vara en attraktiv arbetsgivare. Det gäller att attrahera nya medarbetare, där deras attityd många gånger är viktigare än den formella kompetensen. Sedan gäller det att långsiktigt utveckla deras kompetens och förmåga.

Anette Nelefelt har sedan snart nio år varit HR-chef på Dalarnas Försäkringsbolag, som ingår i Länsförsäkringsgruppen. Hon har en ekonomexamen med inriktning på bland annat organisation och ledarskap från Högskolan Dalarnas, men dessförinnan också en lång erfarenhet av jobb som ledare på andra företag. I sin nuvarande position ansvarar hon för HR-frågorna för de runt 500 medarbetarna inom verksamheten.

Tryggt företag

Ungefär 150 av dessa medarbetare sitter på kundtjänsten i Borlänge, som har öppet alla dagar under året. De arbetar inte bara gentemot Dalarnas Försäkringsbolags kunder, utan även mot kunder i en del av de andra Länsförsäkringsbolagen. Anette berättar att den här gruppen skiljer sig en del från övriga medarbetare i bolaget, eftersom medelåldern är betydligt lägre.

− Många av dem ser det här som ett instegsjobb och en hel del jobbar extra under sina studier. Yngre personer har en tendens till större rörlighet på arbetsmarknaden och försvinner iväg till andra jobb, men vi får också möjlighet att rekrytera en del till andra tjänster hos oss.  

Bland övriga medarbetare på företaget är medelåldern mer normal och personalomsättningen låg. Många har arbetat under lång tid på bolaget. Anette tror att de känner en trygghet i att arbeta på ett företag som arbetar med just långsiktig trygghet. Med anor som sträcker sig bakåt till 1800-talet och med en stark soliditet, har Dalarnas Försäkringsbolag också en stark ställning bland de försäkringsbolag som är verksamma i länet. Även det skapar säkert en trygghet.

Process för kompetensförsörjning

Även om personalomsättningen är låg, är förändringsarbetet minst lika hög som på andra försäkringsbolag. Dalarnas försäkringsbolag har därför tagit fram en process, som cheferna använder för att planera sin kompetensförsörjning. I den ingår även omvärldsbevakning och den syftar till att cheferna ska bli mer proaktiva.

− Det finns så många roller man kan ha på företaget. Hur svårt att rekrytera till dessa roller varierar stort. Det finns vissa specialistroller, som är verkligt besvärliga att hitta personer för och då kan det bli aktuellt med ’reskill’.

Anette förklarar att reskill handlar om att ge medarbetare nya färdigheter för att kunna omställas till nya roller där deras kompetens behövs bättre. Ett annat begrepp är upskill,  där man fokuserar på att utveckla befintliga kompetenser för att stärka medarbetarnas förmåga i deras nuvarande roller, exempelvis genom att introducera nya verktyg eller arbetssätt. Ifråga om kompetenser som kan vara svåra att hitta, kan alltså reskill vara en lösning.

Hon konstaterar sammantaget att kompetensförsörjning handlar om att attrahera, behålla och utveckla rätt kompetens för att utveckla affären och företaget.

Just nu blåser förändringarnas vindar starkt inom hela försäkringsbranschen och Dalarnas Försäkringsbolag är inget undantag.

− Alla chefer och medarbetare måste vara beredda på förändringsarbete och samtliga måste därför vara förändringsbenägna. Det har funnits – och finns – en oro för att ens jobb ska försvinna. Men i takt med att repetitiva arbetsmoment försvinner, är det viktigt att den frigjorda tiden används på ett värdeskapande sätt. Den tid som vi arbetar måste alltid i första hand vara till för våra kunder, betonar Anette.

Viktig kulturresa

När hon studerade på högskolan, skrev Anette sitt examensarbete på temat kultur. Det är något som hon brinner för och det är därför inte konstigt att en stor del av intervjun handlar om just företagskulturen i Dalarnas Försäkringsbolag.

Företaget har tagit fram en strategi för affären (Dalarna 2030) och till den finns nära kopplat en kulturresa som man utvecklat inom bolaget. HR-arbetet i företaget bygger på ARUBA, som står för Attrahera, Rekrytera, Utveckla, Behålla och Avveckla. Vart och ett av dessa steg måste genomsyras av det som företagskulturen står för.

 Vår företagskultur är en central framgångsfaktor - kund- och prestationsinriktad och som präglas av vilja till utveckling, engagemang, värme och glädje. Grunden i vår framgång är en passion för våra kunder. Vi som arbetar på Dalarnas Försäkringsbolag är avgörande för bolagets gemensamma framgång. Vi är alla lika värdefulla, vilket är något som präglar hur vi bemöter varandra i alla sammanhang, säger Anette och fortsätter

− Men det här är också något som måste vara viktigt för individen, när du väljer arbetsgivare. Företagskulturen och dess värderingar är någonting som måste stämma överens med dina egna.

Länets företag samarbetar kring kompetensförsörjning

En fråga är naturligtvis om det är svårt att rekrytera nya medarbetare, med tanke på att många jobb finns i Stockholm?

− Nej, det tycker jag inte. Till stor del har vi nytta av vårt starka varumärke lokalt, liksom av vår företagskultur, men också av det samarbete som bedrivs inom ramen för Rekryteringslots Dalarna. Det är  som är ett samarbete mellan arbetsgivare i länet – både inom privat och offentlig sektor – i kompetensförsörjningsfrågor. Vi ser oss inte som konkurrenter om arbetskraften, utan det här är ett sätt att lotsa rätt medarbetare till rätt arbetsgivare.

En viktig målgrupp är personer som är uppvuxna i, eller åtminstone tidigare bott en tid i Dalarna. Det handlar mycket om att locka dem tillbaka till länet.

− Genom våra verksamhetsområden arbetar vi för att öka förutsättningarna för medlemmarna inom Rekryteringslots Dalarna att attrahera, rekrytera och behålla den kompetens de behöver för sina verksamheter. Vi vill att fler ska upptäcka fördelarna med att arbeta, bo och leva i Dalarna!

En annan målgrupp är de studerande på Högskolan Dalarna, där vi har en del aktiviteter – både själva och inom ramen för Rekryteringslots Dalarna.

Vilka utmaningar ser då Anette när det gäller HR-arbetet?

− En utmaning, som huvudsakligen är positiv, handlar om digitalisering. Man jobbar hårt med detta i själva affären, men vi inom HR måste bli bättre på att ta till oss digitalisering och HR Tech. Vi är specialister på att jobba med människor, men vi måste också bli kompis med tekniken, konstaterar Anette till sist.