Zurich i Norden stora på globala försäkringslösningar

Zurich
Interviewee: Mattias Fritz
Position: CEO Nordic
E-mail: mattias.fritz@zurich.com
Organization: Zurich Insurance
Edition:
4, 2025
Language: Swedish
Category:

Försäkringsbolaget Zurich grundades 1872 i Schweiz och har varit ett globalt företag sedan starten. Redan 1875 etablerade man sitt första kontor i Sverige, vilket innebär att Zurich i år firar 150 år på den nordiska marknaden. Sedan 1953 finns man på samma adress, Linnégatan 5 i Stockholm.

1975 blev Zurich det första europeiska försäkringsbolaget att erbjuda multinationella program till företagskunder. I år firar företaget alltså 50 års-jubileum inom kategorin och man räknar sig där idag som marknadsledande.

Strax före det senaste sekelskiftet var Zurich fortfarande en relativt liten organisation i Sverige. Men 1999 slutfördes förvärvet av Trygg-Hansas industriaffär och Zurich blev därigenom en betydligt större spelare när det gällde företagsförsäkringar.

Stora och medelstora företag betydelsefull kundgrupp

− Idag ligger huvuddelen av vår affär här i Norden inom kundgruppen storföretag. Inte minst Sverige är en intressant marknad, med många stora exportföretag. Vi har därför blivit stora på att kunna erbjuda globala försäkringslösningar, berättar Mattias Fritz, VD för Zurichs verksamhet i Norden och Baltikum.

Till de stora företagen sker försäljningen till största del via mäklare. Mattias betonar att det är viktigt att ha en direktkontakt med dessa kunder, därför att man också vill kunna erbjuda bland annat sina riskingenjörstjänster, när klimat- och cyberrisker står högt på agendan.

De medelstora företag som är större än genomsnittet köper försäkringar på ungefär samma sätt som storföretagen. Inom det kundsegment som består av de lite mindre företagen köper man ofta kombinerade produkter, med innehåll från olika produktområden.

− De företagen använder sig idag av andra distributionskanaler. Vi arbetar nu för att komma in där och skapa möjlighet för dessa kunder att ta del av fler delar av vårt kunderbjudande.

Risker och riskanalyser alltmer i fokus

Zurich fokuserar till allra största del på skadeförsäkring. De produktområden som man arbetar med är bland annat skydd för egendom och ansvar, skydd för bygg- och teknikprojekt, skydd för logistik och varutransporter, styrelseansvarsförsäkring, samt personförsäkringar för anställda.

− Något som är intressant för oss, är att förmedlarmarknaden håller på att konsolideras. Mäklarna skalar upp sin verksamhet, vilket skapar större effektivitet. Det ger oss på Zurich nya möjligheter att nå ut på marknaden, genom att distributionen görs centralt, konstaterar Mattias.

Han kommer tillbaka till det faktum att risker och riskanalyser hamnat alltmer i fokus ute i företagen. Det har inneburit att försäkringsbranschen blivit mer och mer relevant för andra företag. Det märks också på det ökande intresset för Global Risks Report, som publiceras av Zurichs strategiska partner World Economic Forum som vi presenterade i en artikel här i tidningen tidigare i år.

Förebyggande arbete allt lönsammare

− Många företag har upptäckt att det blivit allt dyrare att försäkra sig mot olika risker. Det innebär att fokus förskjuts mot förebyggande arbete, något som alltid är mer lönsamt att göra. Här kommer bland annat våra ingenjörstjänster in i bilden.

Dessa tjänster är inget som kommit in på senare tid. Redan 1978 etablerades riskingenjörskap som en del av Zurich-koncernen. Idag kallar man det för ”Zurich Resilience Solutions” vilket är ett av Zurichs snabbast växande affärsområden.

I det sammanhanget kan också nämnas att koncernen 2024 lanserade plattformen Climate Spotlight. Det är ett interaktivt digitalt verktyg utformat för att förutse, mildra och hantera klimatrelaterade risker. Standardversionen ”Core” hjälper användaren att snabbt och flexibelt identifiera sin klimatriskexponering för upp till 100 olika platser runtom i världen. ”Expert” inkluderar ytterligare skräddarsydda lösningar, såsom val av affärs- och exponeringsrelaterade mätvärden, sårbarhetsdata, möjligheten att analysera ett obegränsat antal platser, samt kontinuerlig konsultation med Zurich Resilience Solutions klimatriskexperter.

Lokala närvaron viktig

Den organisation som Mattias är ansvarig för består av cirka 250 medarbetare, som återfinns i de nordiska länderna. I organisationen finns ett antal medarbetare med bakgrund i länder utanför det egna verksamhetsområdet

− Sedan fyra år tillbaka har vi utarbetat en modell där samtliga länder har resurser på plats. Det är kanske en lite dyrare modell, men den har klara fördelar. Tack vare att den lokala närvaron skapar vi ett starkt ägarskap i organisationen, vilket gör det enklare att hålla bra service överallt.

Själv är Mattias till stor del uppväxt i Frankrike. Han gick på Handelshögskolan och började sedan på AIG som trainee. Det företaget blev han trogen i 15 år, innan han kom till Zurich.

Eget trainee-program

Kanske är det så att hans egen trainee-period inspirerade till att det inom Zurich i Norden skapades ett eget trainee-program. Det sträcker sig över 18 månader. Under 2024 och 2025 har företaget tagit emot fyra traineer vardera, vilka också ges möjlighet till ett internationellt utbyte.

− Det handlar om att vara långsiktig. Vi måste därför bygga en bra återväxt, med hjälp av ett starkt team som kan fylla de luckor som alltid uppstår i en organisation.

Att det här redan har blivit ett populärt trainee-program visar sig, med all önskvärd tydlighet, genom att man fick in cirka tusen ansökningar!

− Överhuvudtaget gäller det att skapa en bra arbetsplats. Därför är det viktigt att kunna erbjuda rimliga villkor, visa att det finns en tydlig strategisk plan och att varje individ har en egen utvecklingsplan, betonar Mattias till sist.