De grunnende opphold for forsikringsselskapets reklamasjonsplikt etter FAL 4-14 Forsikringsret Norsk Rettspraksis viser at domstolene gjennomgående innvilger lengre betenkningstid for reklamasjonsfristen etter FAL § 4-14 enn tilfellet er for andre rettsområder hvor tilsvare...
Dialog viktig för FI:s chefsjurist Regelværk Tilsyn Svensk ─ Dialog med branschen är en viktig och nödvändig del i mitt arbete som chefsjurist. Jag upplever att den många gånger fungerar väl. Vi försöker tillgodose önskemål om trans...
Dansk forsikring får efter 25 år ”sin egen” forsikringslov tilbage Jura Dansk Efter 25 år med fælles lovgivning for hele den finansielle sektor i Danmark får de danske forsikrings- og pensionsselskaber fra 1. januar 2024 deres ”egen” lov tilbage. Regu...
Underwriting with alternative data Jura Engelsk Getting practical with wearables As digital data becomes more available and accessible, life insurers are exploring how to use this alternative data to assess applicant...
Intensivt arbete under EU-ordförandeskapet EU og international forsikring Forsikringsret Svensk ─ Ett intensivt lagstiftningsarbete får ytterligare en dimension under det svenska ordförandeskapet, säger Anna Jegnell. Hon är finansråd vid Finansdepartementet och ansvar...
«Ikke overse betydningen av forsikring i kontraktsforhandlinger – noen refleksjoner knyttet til ansvars- og forsikringsreguleringer i kontrakt» Forsikringsret Norsk I dag inneholder de fleste kommersielle kontrakter kapitler om hvilke forsikringer partene skal ha og hvordan ansvaret partene imellom og overfor tredjemann skal reguleres. ...
Dark Patterns – vad är det? Markedsføring og konkurrence Svensk De flesta som handlar över nätet har nog, åtminstone någon gång, upplevt hur det säljande företaget försöker få till stånd merförsäljning genom att till exempel erbjuda komp...
Får lojala försäkringstagare betala mer? Markedsføring og konkurrence Tilsyn Annen skadeforsikring Svensk Finansinspektionen (FI) presenterade förra året rapporten ”Får lojala försäkringstagare betala mer?”. I artikeln kan du ta del av en kort sammanfattning av vad rapporten inn...
Kristina har många arbetsuppgifter i Hannover Re Regelverk Personal & Ledarskap Sjöförsäkring Övrig skadeförsäkring Återförsäkring Svensk Av naturliga skäl är återförsäkringsbolagen inte så kända bland en större allmänhet. Men för försäkringsföretagen är de en viktig samarbetspartner när det gäller deras risk ...
Leonard bejakar öppenhet och transparens Försäkringsrätt Svensk Leonard Weber Landgren är chef för avdelningen Försäkringsrätt inom verksamhetsområde Försäkring på Finansinspektionen. I artikeln berättar han om vilka frågor som Försäkrin...
Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD) – erfaringer så langt Regelverk Rådgivning Norsk Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD) har trådt i kraft, og foretakene som treffes, har kommet et godt stykke på vei. Men de jobber fremdeles med å identifisere og implem...
Ny lov om forsikringsvirksomhed på vej i Danmark Regelværk Dansk I midten af august måned sendte erhvervsminister Simon Kollerup et udkast til ny lov om forsikringsvirksomhed i offentlig høring. Lovprojektet har været undervejs et par år,...
Klagomålshanteringen viktig källa till företagens förändringsarbete Tillsyn Klagomål Svensk ”Försäkringsföretagen hanterar överlag klagomål från sina kunder väl, men det finns utrymme för förbättringar.” Det är den sammanfattande slutsatsen i den kartläggning av k...
Kraften i partnerskap på den nordiska försäkringsmarknaden Digitalisering Markedsføring og konkurrence Svensk I dagens digitala värld förväntar sig konsumenterna att försäkringsbolag ska erbjuda sömlösa upplevelser via online- och offlinekanaler. Offerter, policyjämförelser, stöd fö...
Tanker og facts (en slags essay) om reguleringen af forsikringsselskaber Jura Dansk Jeg ikke huske, om jeg blev stolt, betænkelig, overvældet eller bare godt tilpas, da jeg for omkring 20 år siden stod med Danmarks – vistnok stadig - næststørste lov (godt 2...