Sedan i somras hyr Svensk Försäkring ett centralt beläget kontorsrum nära EU-institutionerna i Bryssel. Där finns också tillgång till en mindre eventlokal för 60–70 personer. Men kontoret kommer inte att vara permanent bemannat.
Vad är bakgrunden till det här? Vi har frågat Johan Lundström, chefsjurist på Svensk Försäkring.
Regelverken ökar snabbt
– Orsaken är ganska enkel. Antalet EU-regelverk som påverkar vår bransch har mer än trefaldigats under senare år, från cirka 20 till omkring 70. De är dessutom väldigt omfattande – det kan röra sig om hundratals, ibland tusentals, sidor per regelverk. Och det finns inget som tyder på att arbetet med regelverk inom EU kommer att minska, snarare tvärtom, konstaterar Johan.
Regelverken kan vara både detaljerade och samtidigt oprecisa, vilket gör att företagen många gånger måste tolka reglerna. Det här är något som de enskilda försäkringsföretagen ibland vill ha hjälp med, och om flera företag har det behovet så kan Svensk Försäkring bjuda in sina medlemsföretag till möten för att utbyta tankar om olika tolkningar osv.
Den europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten EIOPA är en viktig aktör, som det gäller att ha dialog med. Det är en myndighet som växer och med sitt omfattande uppdrag att stärka samordningen av tillsynen mellan EU:s medlemsstater och sina drygt 200 medarbetare har den mycket makt.
Men branschen måste också kunna hålla kontakt med många fler aktörer bland EU-institutionerna. Ett bra exempel, enligt Johan, är när det gäller hållbarhetsfrågor.
– Regler på hållbarhetsområdet är ofta horisontellt utformade, innebärande att de ska tillämpas av olika slags finansiella företag. Då räcker det inte med att enbart ha kontakt med t.ex. de delar av EU-kommissionen som ansvarar för försäkringsfrågor.
Ny kommission och nytt parlament
Framåt kommande årsskifte ska också en ny EU-kommission tillsättas för de närmaste fem åren, samtidigt som ett nytt EU-parlament har samlats efter vårens val. Det här innebär många nya kontakter som måste tas under de kommande månaderna.
– Vi har redan påbörjat arbetet med att träffa några av alla nya personer i de olika EU-institutionerna. Vid de första mötena handlar det om att resonera i allmänna termer kring den bransch som vi representerar och på så sätt bygga kunskap och förhoppningsvis förtroende. Många personer är helt nya och en del har fått nya ansvarsområden. Många av dem är generalister och har liten kunskap om försäkringsområdet, vilket naturligtvis är en utmaning för oss. Det kommer därför att ta tid att skapa en ökad förståelse för försäkringsbranschens villkor.
När det gäller Europaparlamentet finns det också anledning att särskilt bevaka vissa utskott. Till dessa hör ECON för finansiella frågor och IMCO för konsumentskydd.
− Det är naturligtvis inte bara Svensk Försäkring som bedriver påverkansarbete. Vi har ett nära samarbete med branschorganisationer i andra länder via våra medlemskap i Insurance Europe och PensionsEurope. Något som påverkar oss just nu är att Insurance Europe håller på att få en ny ledning, vilket innebär att nya kontakter måste knytas.
Man måste också ha i åtanke att varken Finansdepartementet eller Finansinspektionen har obegränsade resurser. Så även ur det perspektivet är det viktigt att Svensk Försäkring kan bidra med sakkunskap på plats i Bryssel.
– Allt det här tillsammans gör att vi behöver ha en ökad närvaro i Bryssel, om vi ska kunna vara en effektiv påverkanskraft i EU-frågor för alla våra medlemsföretag. Vi behöver vara på plats om vi ska kunna påverka tidigt i processen. Mycket kan skötas på distans från Stockholm, men för att också med kort varsel och mer flexibelt kunna knyta och bibehålla kontakter och odla förtroendefulla relationer så är det av värde att ha ett eget kontorsrum i Bryssel som en bas.
Vad innebär då det här för dig personligen?
– Påverkansarbete är mycket spännande och stimulerande och skapar möjlighet att träffa många nya personer. Det är klart att det här innebär fler och ibland kanske lite längre resor för mig och andra på kansliet, men det är nödvändigt om vi ska vara framgångsrika med att verka för branschens bästa, säger Johan Lundström till sist.