Kriminalitet och Försäkring - Temarapport vid Nordisk försäkringskongress1)

Artikelförfattare: Leif Björklund
Utgåva:
1, 1997
Språk: Svenska
Kategori:

53 NFT 1/1997 Mitt syfte med rapporten har varit att försöka ge en översiktlig redovisning av brottsutveck- lingen för några försäkringsrelaterade brott, något om hur samhället och försäkrings- branschen bemöter denna brottslighet samt avslutningsvis några personliga reflektioner om vad framtiden kommer att kräva av försäk- ringsbolagen. Handlingen skall framför allt ses som ett underlag för fortsatta diskussioner beträffande frågor som aldrig får upphöra att behandlas. Rapporten utgår från förhållandena i Sverige. Jag har valt att inte behandla det som brukar benämnas penningtvätt, dvs. åt- gärder i syfte att dölja eller omsätta pengar eller andra tillgångar från brottslig verksamhet. Rapporten baseras framför allt på den erfa- renhet jag erhållit i ämnet efter åtta år som samordningsansvarig för länsförsäkringsbola- gens utredningsverksamhet. Dessförinnan tjänstgjorde jag under fem år som åklagare vid en myndighet i Stockholmsregionen. Jag vill också rikta ett särskilt tack till Bo Ulriksson, Brottsförebyggande rådet i Stock- holm, Arne Sandström, Sveriges Försäkrings- förbund och Gunnel Landström, Länsförsäk- ringsbolagens AB som försett mig med statis- tiskt underlag. Försäkringsskyddade brott Av de brott som drabbar våra försäkrings- tagare och därmed föranleder försäkrings- ersättningar, har jag valt att redovisa tenden- Kriminalitet och Försäkring av Leif Björklund, Länsförsäkringsbolagens AB Leif Björklund Som överskriften anger är det ett mycket vidsträckt begrepp som rapporten skall belysa. Avgränsningen blir därför svår att göra samt mycket subjektiv. Jag har funnit det lämpligt att dela in rapporten i två huvuddelar, dels en del avseende brott som försäk- ringen är tänkt att skydda mot och dels en del avseende brott riktade mot försäkringsbolagen. Det är inte alltid som dessa två grupper hålls isär eller ens går att hålla isär. Således torde en redovisning av antalet stöldan- mälda men inte återfunna fordon innehålla en stor mängd försäkringsbedrägerier. 1) Temarapporten redovisades vid Nordiska försäkrings- kongressen 28-30 augusti 1996 i Köpenhamn Temarapport vid Nordisk försäkringskongress1) 54 sen under 1990-talet för vissa gärningar. De brott som anges är fordonsrelaterade stölder, inbrott i hus och hem samt skadegörelser. a) Brottsutveckling Statistiken beträffande antalet polisanmäl- ningar avseende biltillgrepp och stölder visar på en minskning med omkring 20% från år 1991 till år 1994, se Tabell 1. Detta gäller dock inte brottet skadegörelse som ökat något med omkring 7% under samma tid. Vid jämförelser med försäkringsstatistik ges samma tendens avseende stöldbrotten, se Tabell 2. Vad avser personbilsrelaterade stölder, minskade antalet anmälningar under tidsperi- oden med drygt 23% och beträffande anmäl- da inbrott avseende hem-, villahem- och fri- tidshusförsäkring med knappt 12%. Enligt information från Larmtjänst AB:s utrednings- enhet var t.ex. Sverige ett av få europeiska länder som hade en vikande kurva avseende stöldanmälda bilar under åren 1989–1993. Medan tendensen verkar fortsätta beträf- fande antalet anmälda inbrott under 1995, då 37.786 anmäldes, vänder kurvan brant uppåt avseende stöldanmälda fordon. År 1995 an- mäldes 101.653 fordon, vilket innebär en ökning med knappt 9% från föregående år. Vad avser ersättningsbeloppen för stölder av och ur personbilar sjönk dessa från MSEK 978,7 år 1991 till MSEK 745 år 1994. Den beräknade skadekostnaden för inbrott avse- ende hem-, villahem- och fritidshusförsäk- ring sjönk under samma tid från omkring MSEK 505,4 till MSEK 461,8. En intressant iakttagelse är att när antalet stöldanmälda personbilar minskar, minskar även antalet ej återfunna bilar, se Tabell 3. Andelen ej återfunna fordon av antalet stöld- anmälda har dock ökat något, från 6,7% år 1991 till 7,3% år 1994. Fortfarande är ande- len ej återfunna stöldanmälda personbilar låg i förhållande till Mellan- och Sydeuropa där procenttal över 40 inte är ovanligt. Enligt information från Interpol stöldanmäls närmare 2.000.000 bilar totalt i Europa varav omkring hälften inte återfinns. Tabell 1. Antalet polisanmälda brott i Sverige under åren 1991–1994 Brottstyper 1991 1992 1993 1994 Fullbordat 48.491 45.185 42.793 37.868 biltillgrepp Stöld ur och från 143.908 135.672 122.237 112.306 motordrivet fordon Inbrottsstöld 22.056 21.550 20.237 17.670 (ej av skjutvapen) i bostad Skadegörelsebrott 93.770 94.231 94.580 100.608 Källa: Särskild framtagen brottsstatistik av Brottsförebyggande rådet (BRÅ) Tabell 2. Antal anmälda skador under åren 1991–1994: Brottstyper 1991 1992 1993 1994 Stöld av och ur personbilar 122.294 112.972 104.075 93.604 Inbrott (hem-, villahem- 44.965 45.879 43.846 39.672 och fritidshusförsäkring) Källa: Statistik från Sveriges Försäkringsförbund 55 arbetsformer över ländernas gränser i dessa frågor har inte alls följt med handelsutveck- lingen. Det samarbete som sker i dag tenderar till att bli formalistiskt och svårarbetat. Det finns få praktiskt verksamma brottsutredare som vänder sig till t.ex. Interpol med någon större förhoppning om ett lyckat slutresultat. En ny sammanslutning för brottsutredning inom Europa, Europol, befinner sig i början av sin verksamhet och det är ännu för tidigt att uttala sig om det går att erhålla ett fruktbart samarbete. De organisationer som existerar i dag kan emellertid i stället komma att hindra ett informellt informationsutbyte eller utred- ningshjälp i ett konkret ärende på handläggar- nivå. Det skall dock nämnas att Interpol på- börjat ett arbete med att inrätta ett för Europa gemensamt databaserat stöldregister för bilar (ASF-registret). Ryssland, Slovenien och Sverige skall som första länder börja anmäla stöldanmälda bilar till registret. Svårigheterna för våra myndigheter att upp- rätta stadigvarande och pålitliga samarbets- partners med länderna i öst är stor. En svår- definierad brottsbekämpningsorganisation med stor personalomsättning i dessa länder, omöjliggör alla planer på ett framgångsrikt samarbete. Behovet av ett samarbete är dock mycket stort. Som nämnts tidigare verkar det finnas en i stort sett obegränsad “hälerimarknad“ i dessa länder. Risken för att upptäckas i sam- band med “handelsutbytet“ är som anförts ovan, liten. Vi vet redan i dag att det förs en stor mängd stöldanmält gods från Sverige och österut. För närvarande står t.ex. knappt 200 Tabell 3. Stöldanmälda och efterlysta personbilar samt antalet ej återfunna omkring en månad efter respektive observationsår: Personbilar 1991 1992 1993 1994 Stöldanmälda och efterlysta 42.303 39.707 37.232 32.980 Ej avlysta 2.854 2.819 2.721 2.416 Källa: promemoria 1995-04-24 från Sveriges Försäkringsförbund, Bilavdelningen ang. stöldförsäkring personbilar. År 1993 utkom Svenska Brandförsvars- föreningen med en handbok benämnd “An- lagd brand – Insatser mot ett samhällspro- blem“. Handboken, som också kan ses som en rapport om anlagd brand som ett samhälls- problem, anger antalet anlagda bränder inom Sverige till omkring 10.000 av totalt omkring 40.000 bränder per år. Var fjärde brand skulle således vara anlagd, eller som det uttrycks i rapporten, bakom minst var fjärde brand döl- jer sig ett brott. Rapporten anger att över hälften av de anlagda bränderna utförs av ungdomar med vandalism som huvudmotiv. Kostnaderna för de anlagda bränderna är be- räknade till omkring MSEK 1.000. b) Hot mot försäkring Det finns två allvarliga hotbilder att särskilt begrunda och som kan påverka den fortsatta brottsutvecklingen. Den ena är brottslighetens internationalisering och då särskilt “hotet från öst“. Det andra är samhällets minskade möj- ligheter att utreda och försöka lösa förmögen- hetsbrott. Genom Sveriges inträde i EU och ändrade politiska förhållanden i de forna kommunis- tiska länderna, har möjligheterna till person- besök och handel med varor ökat. En inte alltför djärv gissning är att det finns ett stort uppdämt behov av konsumtionsvaror i dessa länder. Det ökade handelsutbytet har också medfört att de svenska myndigheternas kon- troll av det som passerar landets gränser mins- kat kraftigt. Det finns således en god grund att anta att även det brottsliga utbytet mellan länderna i Europa ökar. Myndigheternas sam- 56 stöldanmälda svenska personbilar i Ryssland och de Baltiska staterna i avvaktan på beslut om de får utlämnas till Sverige. Vi har säker- ligen bara sett början på en brottsutveckling där motivet till egendomsbrotten kan sökas i möjligheten att avyttra godset i öst. Enligt information från Larmtjänst AB:s utredning- senhet importeras legalt omkring 400.000 bilar per år till Ryssland. Det finns omkring 11,5 miljoner bilar bara i Moskva varav 8 miljoner är rysktillverkade. Kontrollen av de utlandsregistrerade fordonen i Ryssland är mycket dålig. Det andra hotet anges som samhällets mins- kade möjligheter att utreda och försöka lösa förmögenhetsbrott. I en tid då samhällets re- surser för brottsbekämpning totalt minskar, prioriteras dessa mot narkotika- och vålds- brott. Ett samhälle med ökad anonymitet leder ofrånkomligen till att uppklarningsprocenten av t.ex. stöldbrott minskar. I Stockholm sjönk uppklarningsprocenten beträffande brottet tillgrepp av fortskaffningsmedel från början av 1980-talet till början av 1990-talet från 8% till 4%. Rättspraxis är i princip sådan att gärningsmannen måste gripas på bar gärning för att kunna identifieras och sedan dömas. Svensk polis genomför för närvarande en stor omorganisation som skall ge större admi- nistrativa enheter men med ökat lokalt ansvar för brottsbekämpningen. Detta har lett till att övergripande regionala enheter med stor sak- kunskap om specifik brottslighet, t.ex. bil- stölder, avskaffats till förmån för mindre lo- kala enheter där helhetsbilden gått förlorad. I kriminologiska kretsar anförs det ofta att en liten grupp kriminella svarar för en stor del av brottsligheten. Anser man denna tes riktig, förstår man samtidigt behovet av större över- gripande enheter med samlad kunskap om såväl brottstrender som brottslingar. Tjuvarna arbetar inte så lokalt som den nya polisorga- nisationen verkar vilja tro. Vad som samman- fattningsvis kan sägas är att försäkrings- branschen inte kan förvänta sig ökad hjälp från samhällets sida i försöken att minska såväl antalet försäkringsskyddade brott som kostnaderna härav. Även om statistiken visar på att antalet brott under början av 1990-talet har gått ner, tror jag att vi endast sett en tillfällig minsk- ning av den brottsutveckling som varit från 1960-talet och framåt, dvs. kraftigt ökande. Beträffande biltillgreppen kan vi redan se en uppgång av antalet brott och det skulle inte förvåna om även övriga tillgreppsbrott kom- mer att följa denna trend. c) Exempel på åtgärder från försäkringsbranschen I kontakterna med våra kunder, försäkrings- tagarna, finns sedan länge såväl sanktioner som belöningar i försäkringsavtalen. Den slar- vige försäkringstagaren som onödigt expone- rar stöldgodset får vidkännas en nedsättning av sin försäkringsersättning, medan den om- dömesgille får självriskbefrielse om denne installerar ett godkänt larm i sin bil. I kontak- terna med företag kan det ställas krav på skadeförebyggande åtgärder för att det över- huvudtaget skall bli ett försäkringsavtal. Krav på larm, säkerhetsåtgärder och bortforsling av brandfarligt gods, ställs ofta för att om möjligt förhindra inbrottsstölder eller brand- anläggelse. Att ytterligare försöka minska brottsproblemen denna väg ser jag emellertid som svårframkomlig. Det kan också diskute- ras om det är kunden som skall straffas när fråga är om att komma till rätta med ett samhällsproblem. Andra förebyggande åtgärder är deltagan- de i och sponsring av olika projekt. Projekten syftar i många fall till att hjälpa folk att skydda sin egendom eller öka viljan att upp- täcka och rapportera misstänkta handlingar, kort sagt att bry sig om. Ett exempel är ett samarbete med polisen som benämnts “grann- samverkan“. Tanken är att boende i t.ex. ett villaområde skall ha tillsyn över varandras egendom i semestertider, undanröja tecken 57 på bortavaro samt vara observanta och rap- portera till polisen när man iakttar något mis- stänkt. Ett annat exempel på projekt är Brotts- förebyggarna i Gävle (BIG) där personal från sociala myndigheter, skola, polis och försäk- ringsbolag samarbetar med ungdomar mot brott. Dessa olika projekt är naturligtvis oer- hört värdefulla i kampen mot brott men krä- ver hårt arbetande idealister för att resultatet skall bli bestående. En stor del av försäkringsbolagens brotts- bekämpande arbete går ut på att spåra upp och om möjligt återta stöldgods. Ett problem i detta arbete är att kunna identifiera stöldgod- set. Initiativtagare och samordnare av arbetet är framför allt Larmtjänst AB:s utredningsen- het. Larmtjänst AB är en riksorganisation ägd av samtliga i Sverige etablerade och direkt- tecknande sakförsäkringsbolag. Utrednings- enheten har tillgång till flera register som möjliggör att stulet gods upptäcks, t.ex. Stöld- skyddsföreningens båtregister och olika re- gister för att identifiera fordon. Man svarar även för att försäkringsbranschen anslutits till det s.k. Art Loss-register, ett internatio- nellt register över stulen konst, antikviteter och annat särskilt värdefullt gods. Utrednings- enheten har också upprättat en “båtspårar- kedja“ bestående av såväl myndigheter som privatpersoner vilka kan hjälpa till att hitta en stöldanmäld båt under dess färd från stöld- platsen. Tillsammans med försäkringsbolagens egen utredningsverksamhet har man också inrättat flera samrådsgrupper samt genomfört en rad projekt som syftat till att undersöka och få erfarenhet av den brottsliga verksamheten. Man försöker t.ex. skaffa sig information om och bättre registrering av datastölder samt stölder av tunga fordon eller arbetsredskap. Det har även genomförts en rad gräns- kontroller för att försöka förhindra utförsel av stulna fordon. Larmtjänst AB:s utredning- senhet arbetar även med att upprätta inter- nationella kontakter som kan hjälpa försäk- ringsbolagen att hitta och återfå stöldgods. Försäkringsbolagen själva för också i dag på ett annat sätt än tidigare skadeståndstalan mot tjuvar. Tidigare, och då talar jag om så sent som 1980-talet, tycktes det i allmänhet onödigt att framställa skadeståndsanspråk mot en oftast medellös person. I dag försöker försäkringsbolagen bevaka att man får en dom mot gärningsmännen och följer även upp med att kräva dessa på betalning. I Sverige är det kostnadsfritt att via kronofogdemyn- digheten försöka erhålla betalning för ett brottsskadestånd. En svårighet med att kunna föra skadeståndsprocesser, är en bristande kontakt med myndigheterna. Många gånger får försäkringsbolagen överhuvudtaget inte reda på att någon person är misstänkt för brottet, än mindre att denne åtalas eller döms. Detta gör att det tyvärr oftast beror på tillfäl- ligheter om ett skadeståndsanspråk framställs mot en gärningsman. Sverige är ett av få länder i vår omgivning som bekänner sig till den s.k. exstinktions- principen när det gäller möjligheten att för- värva stulet gods. Detta innebär att en köpare av stöldgods blir ägare till detta om han varit i god tro vid köpet. Principen har fastslagits i en lag om godtrosförvärv av lösöre som trädde i kraft den 1 januari 1987. Vanligtvis upp- täcks stöldgods genom polisens arbete varför frågan om rättmätig ägare till egendomen oftast uppkommer i samband med en brotts- utredning. Vid prövningen av vem som är berättigad att få egendomen, den misstänkte eller den ursprunglige ägaren, sätts det därför oftast likhetstecken mellan godtrosförvärv och frikännande dom. Detta är dock ett felak- tigt synsätt enligt lagen men så har den fak- tiskt uppfattats av allmänheten. Lagen har också visat sig svår att tillämpa praktiskt. Problemet, för den som blivit frånstulen god- set eller för försäkringsbolaget som ersatt egendomen, är att få kännedom om att godset anträffats, och om så sker, att få tid att agera rättsligt mot innehavaren av godset innan 58 detta återlämnats och sedan försvunnit. Pröv- ningarna i domstolarna om godtrosförvärv är därför oerhört få trots att lagen varit i kraft i snart tio år. Försäkringsbolagen försöker själv- klart att få rättslig prövning, särskilt om god- set är värdefullt, men även bolagen möter oerhörda svårigheter i sitt arbete. Det har bl.a. därför nyligen företagits en statlig översyn av lagen där försäkrings- branschen som remissinstans kraftigt hävdat att en övergång till den s.k. vindikationsprin- cipen, dvs. att äganderätten består för den ursprunglige och frånstulna ägaren, bör ske beträffande stöldgods. Justitiedepartementet funderar just nu över vilken princip som skall gälla i Sverige. Brott mot försäkringsbolagen Den andra delen av denna rapport tar upp problemet med brott riktade mot försäkrings- bolagen och då särskilt bedrägerier. a) Omfattning Det är svårt att ge en exakt bild av kostnaderna för och omfattningen av försäkringsbedräge- rier. Inom sakförsäkringsområdet har man erfarenhetsmässigt ansett att bedrägerierna utgjort minst 10% av skadeersättningen. Några undersökningar har gjorts för att om möjligt fastställa omfattningen. I BRÅ Rapport 1982:6 sammanfattades undersökningsresultaten i följande tre punkter: Andelen försäkringstagare som krävt er- sättning för skada och som någon gång lurat ett försäkringsbolag utgör med säker- het betydligt mer än 10%. Andelen ersättningskrav som är helt eller delvis bedrägliga kan uppgå till 10% och kanske även mer vad avser stöldskador, som förefaller vara ett särskilt utsatt mo- ment. Andelen utbetald skadeersättning som gäl- ler bedrägliga krav går knappast upp till 10%. Skälet är främst att det vid vissa typer av skador, t.ex. vattenskador och skador genom trafikförsäkringen är ganska svårt att lura försäkringsbolaget. Dessutom be- står en stor del av försäkringsbedrägerierna endast av påplussningar, huvudsakligen inom självriskens ram, där alltså huvuddelen av det utbetalda beloppet utgör korrekt ersättning. Undersökningen avsåg hem-, villahem- och motorfordonsförsäkringar samt underlaget för bedömningen erhölls främst genom intervju- undersökningar. Accepterar man att omkring 10% av alla utbetalda ersättningar är till följd av försäk- ringsbedrägerier och jämför med faktiskt utbe- tald försäkringsersättning, se Tabell 4, talar vi sålunda om en kostnad av omkring MSEK 1.500 för dessa typer av försäkringar under 1990-talet. Vid en jämförelse med inbetalda försäk- ringspremier, se Tabell 5, skulle kostnaden för bedrägerierna motsvara knappt 6% av försäkringspremierna. I PHS Rapport 1:1994 anges kostnaden för försäkringsbedrägerierna till någonstans mel- lan MSEK 1.000 och MSEK 1.500. Andra beräkningar inom försäkringsbranschen ang- er siffran till minst MSEK 2.000, se t.ex. Nordisk Försäkring nr 2/95 s. 6. Trots svårigheterna att konkret bestämma hur mycket försäkringsbedrägerierna kostar försäkringsbolagen, ifrågasätts inte påståen- det att brotten påverkar försäkringspremierna negativt och måste med kraft bekämpas. Lik- nande uttalanden gjordes också i förarbetena till konsumentförsäkringslagen, se regering- ens proposition 1979/80:9 om konsumentför- säkringslag m m, s. 77 och 85. Där angavs bl.a. att det var ett viktigt samhällsintresse att på olika sätt försöka motarbeta bedrägerierna och att försäkringsbolagen måste beakta för- säkringstagarkollektivets intresse av att en enskild försäkrad inte gynnas obehörigt. 59 b) En internationell jämförelse Även internationellt uppmärksammas försäk- ringsbedrägerier som ett stort och kostsamt problem. I Norge anges att ca 10% av alla utbetalda försäkringsersättningar är bedräge- rier, vilket motsvarar en kostnad av MNKR 1.500 och i Finland anges siffror mellan 5– 10%, motsvarande mellan MFIM 500 och 1.000, se Nordisk Försäkring nr 2/95 s. 5 resp. 3. Totalt i Europa har siffror om minst MSEK 68.000 i bedrägerikostnader nämnts, se För- säkringstidningen nr 1/95. I Storbritannien angavs bedrägerikostnaderna till minst MGBP 400 av de omkring MGBP 14.000 som utbe- talades i skadeersättning år 1991, se Försäk- ringstidningen nr 3/93. I Frankrike uppskat- tades att bedrägerierna uppgick till omkring 5% av utbetald ersättning eller ca MFRF 10.000 år 1992 och i Nederländerna angavs samma procentsats, innebärande en kostnad Tabell 4. Utbetald försäkringsersättning av svenska riksbolag och större lokala bolag (MSEK) År/Typ av försäkring 1985 1990 1993 1994 1995 Företags- och fastighetsförs. 3.416 5.481 4.546 4.479 4.597 Hem- och villahemförsäkring 2.251 3.398 3.790 3.776 3.747 Trafikförsäkring 1.523 2.740 2.906 3.005 3.075 Motorfordonsförsäkring 2.096 4.412 3.949 3.964 4.159 Totalt 9.286 16.031 15.191 15.224 15.578 Källa: Statistiska meddelanden från Finansinspektionen fjärde kvartalet 1995 Tabell 5. Inbetald premie för samma tidsperioder och försäkringar (MSEK) År/Typ av försäkring 1990 1993 1994 1995 Företags- och fastighetsförs. 7.978 8.090 8.451 8.851 Hem- villahemförsäkring 5.654 6.699 6.887 6.751 Trafikförsäkring 3.495 3.998 4.115 4.195 Motorfordonsförsäkring 5.453 6.140 6.566 5.983 Totalt 22.580 24.927 26.019 25.780 Källa: Statistiska meddelanden från Finansinspektionen fjärde kvartalet 1995 av MNLG 700, se Försäkringstidningen nr 8- 9/93. Det verkar i dag som att det finns en stor internationell enighet om att problemet måste motarbetas. c) Samhällets intresse av försäkringsbedrägerier I Sverige särregleras inte försäkringsbedrä- gerier från andra bedrägerier i Brottsbalken med ett undantag. I 9 kap 11 § 2 st brotts- balken stadgas att den som för att bedraga försäkringsgivare skadar sig eller annan till person eller egendom döms för förberedelse till bedrägeri. Mig veterligen har lagparagra- fen aldrig använts praktiskt under modern tid. När det gäller straffet för bedrägeri stadgas fängelse i högst två år och för grovt bedrägeri fängelse lägst sex månader och högst sex år. Även försök till bedrägeri är straffbart. Om jag tidigare anfört att samhällets möj- ligheter att utreda förmögenhetsbrott är litet, 60 gäller detta i än högre grad beträffande för- säkringsbedrägerier. Trots vad som skrivits i förarbetena till konsumentförsäkringslagen om att det är ett viktigt samhällsintresse att bekämpa bedrägerier mot försäkringsbolag (se ovan), vet försäkringsbranschen i dag att polisens knappa och alltmer minskade resur- ser prioriteras på annan brottslighet. I storstäderna är det knappast mödan värt att polisanmäla misstänkta bedrägerier efter- som vi vet att ärendena inte ens kommer att utredas. I pressen stod för några år sedan att bedrägerier riktade mot banker och företag till ett värde under SEK 50.000, inte utreds av stockholmspolisen utan läggs på hög i avvak- tan på preskription. Detta var inte journalis- tens egna slutsatser utan uttalandet kom från chefen för Stockholmspolisens bedrägerirotel, se Dagens Nyheter den 18 maj 1991. Det har inte blivit bättre med åren utan snarare tvärt- om. År 1993 polisanmäldes nio ärenden till stockholmspolisen av Länsförsäkringar Stockholm varav samtliga avskrevs, de flesta med motiveringen att brott inte kunde styr- kas. I några av ärendena hade emellertid för- säkringstagaren erkänt bedrägeriet inför ut- redningsmannen. Sveriges justitieminister uttalade på en fråga i riksdagen angående regeringens åtgärder mot försäkringsbedrägerier att “I första hand måste emellertid försäkringsbedrägerierna bekämpas av försäkringsbolagen själva“, se protokoll som svar på fråga 1994/95:285. Detta har lett till att försäkringsbolagen blivit restriktiva med att polisanmäla miss- tänkta bedrägerier. Det är endast klara fall som polisanmäls vilket i sin tur lett till att antalet anmälningar är få och förhållandevis konstant under åren. Mellan år 1979–1993 polisanmäldes mellan drygt 500 till drygt 700 ärenden per år (se PHS Rapport 1:1994). Ingen som arbetar med utredningar av miss- tänkta bedrägerier tror att siffrorna rätt åter- speglar den totala brottsligheten. Försök att uppskatta den verkliga brottsligheten antyder att det totala antalet försäkringsbedrägerier avseende sakskadeförsäkringar skulle uppgå till minst 85.000 brott per år (se PHS Rapport 1:1994). Enligt författarnas egen uppfattning är emellertid det faktiska antalet brott än större. Av ovan nämnda 85.000 brott skulle omkring 35.000 fall rikta sig mot hem-, villa- hem eller fritidshusförsäkringar, omkring 40.000 fall mot motorfordonsförsäkringar och resterande 10.000 mot övriga sakförsäkring- ar. Majoriteten av brotten, ca 80–90%, är s.k. påplussningar i en i sig korrekt skada medan en mindre del, vilket skulle motsvara om- kring 10.000–15.000 brott per år, är s.k. finge- rade eller konstruerade skador. Som ett exem- pel på en särskild utsatt försäkringsskada nämns anmälda bilstölder där fordonet inte återfunnits. Enligt undersökningen uppskat- tas antalet bedrägerier till mellan 23–34% av dessa anmälda skadefall. Förhållandet att antalet polisanmälda be- drägerier varit konstant och på en mycket låg nivå har troligtvis inneburit att rättsväsendet inte anser att försäkringsbedrägerier är en särskilt allvarlig gärning. Under 1990-talet har två ärenden behandlats ur påföljdssyn- punkt av högsta domstolen. Ett ärende avsåg försök till grovt bedrägeri beträffande en fing- erad stöld av varor ur en butik till ett värde om SEK 300.000 och ett ärende avsåg försök till bedrägeri beträffande en stöldanmäld per- sonbil värd omkring SEK 100.000 som för- säkringstagaren själv låtit föra ut ur landet för försäljning. I båda fallen var försäkrings- tagaren tidigare ostraffad. Högsta domstolen ansåg att påföljderna skulle bestämmas till villkorlig dom och dagsböter. d) Några åtgärder av försäkringsbranschen Arbetet mot försäkringsbedrägerier inom svensk försäkring tog fart under slutet av 1970-talet. Redan tidigare, i början av 1970- talet, hade Larmtjänst AB:s utredningsenhet inrättats. Utredningsenheten kom, förutom 61 att arbeta med försäkringsrelaterade brott och kontakter med framför allt polisen, även att utreda brott riktade mot enskilda försäkrings- bolag. År 1978 antog försäkringsbolagen “gemen- samma riktlinjer för handläggning vid miss- tanke om försök till försäkringsbedrägeri“. Riktlinjerna reviderades år 1983 och har se- dan dess tillämpats av försäkringsbolagen som utgångspunkt för organisation av verk- samheten och handläggning av ärendena. Sammanfattningsvis anger riktlinjerna att beslut angående utredningsärenden skall tas av ansvarig chef, med vilket skall förstås lägst skadechef eller sektionschef, att utredningen skall verkställas av särskild utredare, att ut- redningen skall genomföras med snabbhet, att kunden skall få del av utredningsresultatet skriftligen, att besluten kan bli a) att misstan- karna undanröjs och ersättning utbetalas, b) att misstankarna kvarstår varför ersättning inte skall utbetalas men att misstankarna inte är så starka att polisanmälan skall göras samt c) som b ovan men att misstankarna är så starka att polisanmälan skall ske samt att kontakt med polis/åklagare skall upprätthål- las för att kunna leva upp till syftet att uppda- ga och anmäla brott. Från och med början av 1980-talet har Larmtjänst AB:s utredningsenhet och försäk- ringsbolagen rekryterat flera personer med gedigen utredningserfarenhet, framför allt från polisen, för att kunna utföra ovan anförda uppgifter. I dag arbetar omkring 100 särskilda utred- ningsinspektörer inom Larmtjänst AB:s ut- redningsenhet och de olika försäkringsbolagen i Sverige. Man kan sedan lägga till omkring fem jurister på försäkringsbolagen som egent- ligen uteslutande arbetar med ärenden i vilka det finns misstankar om brott. Uppskattnings- vis verkställer en utredningsinspektör om- kring 100 utredningar per år, vilket skulle innebära att försäkringsbranschen i Sverige utreder omkring 10.000 skadeärenden per år. Jag vill poängtera att siffran är en grov upp- skattning efter samtal med olika utrednings- inspektörer och jurister. (PHS Rapport 1:1994 anger att försäkringsbolagen utreder mellan 7.000 och 10.000 ärenden per år.) På liknande sätt kan det uppskattas att för- säkringsbolagen beslutar att inte utge ersätt- ning i omkring hälften av alla utredningar, dvs. i omkring 5.000 fall. Denna siffra skall sedan jämföras med antalet polisanmälda bedrägerier, dvs. mellan drygt 500 och drygt 700 fall per år. Den skall också jämföras med det uppskattade antalet försäkringsbedräge- rier totalt, 85.000 fall (se PHS 1:1994). Försäkringstagare som inte är nöjda med försäkringsbolagets beslut i det enskilda ären- det har alltid möjlighet att få frågan prövad genom att väcka talan mot försäkringsbolaget vid allmän domstol. I utredningsärenden blir det således en tvistemålsprövning angående kundens rätt till försäkringsersättning. Det sker förhållandevis få sådana domstolspröv- ningar i Sverige, uppskattningsvis färre än 300 per år. Utgången av dessa rättsliga pröv- ningar sker till försäkringsbolagens fördel i mellan 70–80% av målen. Försäkringsbolagen i Sverige har arbetat traditionellt med utredningar under 1980- och 1990-talen. Undersökningarna har främst avsett privatpersoners anmälda försäkrings- fall såsom inbrottsstölder i bostäder och fri- tidshus eller stölder av och från motorfordon. Tidigare var det framför allt motorfordon- skador som utreddes, men på senare tid verkar det som om även utredningar angående andra typer av privatförsäkringar tenderar att öka. Beslut att inte lämna försäkringsersätt- ning för bränder efter utredning är ovanligt i Sverige. En förklaring till detta är att försäk- ringsbolagen har svårt att bevisa att branden anlagts av försäkringstagaren. Beträffande företagsförsäkringar arbetas det oftast på lik- nande sätt som med privatpersoner, dvs. man kontrollerar företrädesvis anmälda inbrotts- stölder. 62 Ett utredningsärende påbörjas vanligtvis genom att en erfaren och uppmärksam skade- reglerare noterar att det är något som inte verkar stämma i skadan varefter ärendet över- lämnas till utredningsinspektören för vidare handläggning. Det kan även förekomma tips från t.ex. polisen. Vad som sedan sker rent praktiskt är en undersökning av det händelse- förlopp försäkringstagaren angivit, exempel- vis att inbrottstöld skett i hans bostad. Van- ligtvis börjar utredningen med en teknisk undersökning av sättet för hur någon obehö- rig tagit sig in i bostaden. Vidare kontrolleras t.ex. försäkringstagarens uppgifter om stöld- anmält gods. Efter verkställd utredning görs en samlad bedömning om det som försäk- ringstagaren anmält är troligt eller om försäk- ringsbolaget anser att man inte kan fästa någon tilltro till dennes påstående. Om det senare blir resultatet av utredningen, beslutar för- säkringsbolaget att försäkringsersättning inte skall betalas och även om polisanmälan skall ske. Valet är sedan försäkringstagarens om han vill pröva försäkringsbolagets beslut i domstolen. Vissa typer av skadehändelser har föranlett särskild uppmärksamhet. Det var under mit- ten av 1980-talet och framåt relativt vanligt att man återfann stöldanmälda bilar i skogen, uppbrända eller sönderslagna. Utredning sked- de regelmässigt och försäkringsbolagets be- slut blev i många fall att någon ersättning inte skulle utges. I dag är denna skadetyp relativt ovanlig. I slutet av 1980-talet började i stället de stöldanmälda bilarna att försvinna. Även här har försäkringsbranschen agerat kraftfullt med utredningar. Där resultatet blivit att man inte trott på kundens påståenden, har bolagen av- böjt att utge ersättning. Det har vid domstols- prövningar om försäkringsersättning visat sig, att det inte varit en fördel för försäkrings- tagaren att hans bil försvunnit. Även om det självklart inte kan bevisas, är det tänkbart att försäkringsbolagens undersökningar av de stöldanmälda och försvunna bilarna är en förklaring till att Sveriges siffror fortfarande ligger på en låg nivå. Det som nämnts ovan om försäkringsbran- schens åtgärder beträffande försäkringsskyd- dade brott, såsom gränskontroller, internatio- nella kontakter och annat arbete med att spåra stöldgods, har även inneburit att felaktiga utbetalningar förhindrats. Som ett exempel på förebyggande arbete kan nämnas försäkringsbolagens och poli- sens samarbete med nya anmälningsrutiner vid bilbrott. Under år 1991 började polisen och försäkringsbolagen i Gävle att tillämpa nya anmälningsrutiner avseende försök till tillgrepp av fordon, stöld ur och från motor- fordon samt skadegörelse på motorfordon. De nya rutinerna innebar att bilen måste besik- tigas av personal från både polis och försäk- ringsbolag vid särskilda besiktningsstatio- ner. Brottsanmälan kunde således inte längre göras direkt hos polisen utom i undantagsfall. Syftet var bl.a. att försöka förhindra försäk- ringsbedrägerier och därigenom även minska antalet brottsanmälningar. Samhällets kost- nader skulle i så fall också komma att minska. Antalet polisanmälningar minskade under år 1991 jämfört med år 1990 med 6% eller från 2.541 till 2.401. En del av minskningen har tillskrivits anmälningsrutinerna som alltjämt tillämpas inom Gävle polisdistrikt, se BRÅ PM 1994:1. Försöket har fått sin uppföljning inom Stockholms polisdistrikt. Från och med den 1 september 1992 och alltjämt skall polisan- mälda försök till tillgrepp, bilinbrott och ska- degörelser på bil, besiktigas av personal från polis och försäkringsbolag på särskilda be- siktningsställen. Under perioden september 1992 till juni 1993 sjönk antalet anmälningar med 5,2% eller med 140 fall i månaden samt minskade utbetald ersättning från försäkrings- bolagen avseende stölder från fordon med SEK 900.000 per månad vilket skulle mot- svara MSEK 11 per år, se BRÅ PM 1994:1. 63 Undersökningen anger att resultaten tyder på att försäkringsbedrägerierna minskade till följd av de nya anmälningsrutinerna med just detta belopp. I några ytterligare polisdistrikt har liknande anmälningsrutiner införts, men tyvärr saknas det någon egentlig fortsatt pla- nering av verksamheten. Sammanfattande synpunkter Som framgått av redogörelsen avser såväl försäkringsskyddade brott som brott riktade mot försäkringsbolag ett stort antal ärenden och rör stora summor pengar. Även om anta- let brottsanmälningar beträffande stöldbrott i Sverige under 1990-talet visat en viss ned- gång, är denna tendens troligen endast tem- porär. “Hotet från öst“ är alltför stort för att tro att denna tendens skulle vara varaktig. För stölder av fordon har kurvan redan vänt uppåt. Beträffande försäkringsbedrägerierna har vi egentligen en alltför dålig kunskap om den verkliga brottslighetens omfattning för att kunna ange en brottsutvecklingstendens. Vad vi emellertid vet genom de undersökningar som genomförts, är att bedrägerierna medför stora kostnader för försäkringsbolagen och att bolagen aktivt måste motarbeta denna typ av brottslighet. Jag anser också att man kan förutsätta att hotbilden om att gods förs ut från landet till de forna öststaterna gäller även och kanske i än större utsträckning de miss- tänkta bedrägerierna. Att brottsligheten blir alltmer internationa- liserad kommer att ställa stora krav på försäk- ringsbranschens utredande verksamhet. Sam- arbetet med andra länder måste initieras och utvecklas i dessa frågor. Verksamheten med slumpvisa gränskontroller har kommit för att stanna. Brottsförebyggande projekt, såsom anmälningsrutinerna vid bilinbrott, som med- för att antalet anmälda brott minskar och därmed även antalet bedrägerier, är väsentliga och nödvändiga. Vad försäkringsbranschen däremot inte kan påräkna är myndigheternas aktiva stöd i detta arbete. Det står med all tydlighet klart att polisens brottsutredande resurser inte kom- mer att prioriteras mot försäkringsskyddade brott och helt klart inte användas för att utreda försäkringsbedrägerier. För att samhället över- huvudtaget skall agera och utreda bedräge- rier, blir det nödvändigt att försäkrings- bolagens utredningsinspektörer i princip gör färdigt hela förundersökningen. En trolig ut- veckling blir därför att det kommer allt min- dre att vara fråga om brottsutredningar utan allt mer om att utreda om försäkringsersätt- ning skall betalas eller inte. Detta är inte en i alla delar lycklig utveckling. Man bör disku- tera det rent principiellt felaktiga mot en “privatisering“ av brottsutredningar och det överensstämmer definitivt inte med andeme- ningen i försäkringsbranschens gemensam- ma riktlinjer, där syftet med utredningen fram- för allt var att polisanmälan skulle ske. I dagens läge nöjer sig försäkringsbolagen med att låta frågan om ersättning avgöras av dom- stol i tvistemål om försäkringstagaren beslu- tar sig för att väcka talan. En effekt av denna inriktning på försäk- ringsbolagets utredningar har blivit att anta- let polisanmälningar för försäkringsbedräge- rier legat konstant på en mycket låg nivå genom åren. Detta har i sin tur lett till att domstolarna i de fåtal brottmål som avdöms per år, inte anser detta brott som särskilt samhällsfarligt eller ens allvarligt. Synsättet har inneburit förhållandevis lindriga påfölj- der för gärningsmannen. Signalerna till pre- sumtiva gärningsmän kan i så fall bli att de inte riskerar något genom att försöka lura försäkringsbolagen. I och med att försäkringsbolagen mer har kommit att inrikta sina utredningar mot frå- gan om ersättning skall betalas eller inte, kan allmänhetens förståelse och sympati för verk- samheten komma att minska. Det är svårt för ett försäkringsbolag att förklara varför en försäkringstagare inte får ersättning, om den- 64 ne inte samtidigt döms för brott eller ens polisanmäls. Behandlas försäkringsbolagens utredningsverksamhet massmedialt, sker det oftast med utgångspunkt från ett konkret ären- de där den sammanfattande slutsatsen blir att det är synd om försäkringstagaren som är helt rättslös mot försäkringsbolagets godtyckliga ersättningsbeslut. Försäkringsbolagen måste bli bättre på att förklara nödvändigheten av verksamheten för den stora majoriteten av hederliga försäkringstagare. Överhuvudtaget anser jag att försäkrings- branschen på ett klarare och öppnare sätt bör informera allmänheten om att vi faktiskt ut- reder påstådda försäkringsfall och även ifrå- gasätter dessa. Det kan inte ur marknadsfö- ringssynpunkt vara negativt att försäkrings- bolaget öppet redovisar att man har en utred- ningsverksamhet. De försäkringstagare som skulle kunna ha några synpunkter är ju förhål- landevis få eller omkring 10% av de kunder som anmäler skador. Jag vet att en del länder, t.ex. Storbritannien, satsar starkt på mark- nadsföring och upplysning angående försäk- ringsbedrägeriproblematiken med exempel- vis köpt TV-tid. Syftet med dessa kampanjer är att väcka ett rättsmedvetande hos allmän- heten. I Sverige hoppas vi just nu mycket på att vi skall få ytterligare ett hjälpmedel i kampen mot försäkringsbedrägerierna. Försäkrings- branschen har ansökt om att få upprätta ett för bolagen gemensamt skaderegister enligt norsk förebild (FOSS-registret). Vi är övertygade om att vi i så fall skulle få ett verkningsfullt instrument för att upptäcka skadeärenden el- ler snarare kunder som försöker lura bolagen. Litteraturförteckning 1.Anlagd Brand, Insatser mot ett samhälls- problem – en handbok, Svenska Brandför- svarsföreningen, Stockholm 1993. 2.Bilbrottslighet och Brottsprevention, Brotts- förebyggande rådet PM 1994:2 av Ahl- ström och Ahlberg, Göteborg 1994 (BRÅ PM 1994:2). 3.Försäkringsbedrägerier, Omfattning och orsaker, Brottsförebyggande rådet Rapport 1982:6 av Eriksson och Tham, Stockholm 1982 (BRÅ Rapport 1982:6). 4.Försäkringsbedrägerier, En kriminologisk kartläggning, Polishögskolan Rapport 1:1994 av Persson och Bongenhielm, Stock- holm 1994 (PHS Rapport 1:1994). 5.Nya anmälningsrutiner vid bilbrott, Brotts- förebyggande rådet PM 1994:1 av Ahlberg och Abrahamsson, Stockholm 1994 (BRÅ PM 1994:1).