Försäkringsbedrägerier i Finland

Artikelförfattare: Joona Vuorenpää
E-mail: joona.vuorenpaa@vakes.fi
Utgåva:
3, 2003
Språk: Internationell
Kategori:

283 Försäkringsbedrägerier i FinlandNFT 3/2003 Uppfattningen att risken har ökat kan delvis bero på att försäkringsbolagen har effektive- rat sin bedrägeribekämpning. Numera har branschen bland annat tillgång till gemen- samt skaderegister och missbruksregister, och under årens lopp har bolagen anställt ytter- ligare försäkringsutredare med polisbakgrund. I fråga om hur allvarligt undersökningsdelta- garna ser på försäkringsbedrägeri är svaren ungefär likartade i den aktuella enkäten och 1996 års undersökning, men i dagens läge förefaller synen på gärningens allvar att varie- ra tydligare mellan olika åldersgrupper. Ju äldre personerna är, desto oftare betraktar de försäkringsbedrägeri som en allvarlig gär- ning. Bland yngre svarspersoner, i ålders- gruppen under 30 år, tillmäts gärningen klart mindre "allvarlighetsvärde" än bland de äldre. av Joona Vuorenpää Joona Vuorenpää är Informationschef vid Finska Försäkringsbolagens Centralförbund. Försäkringsbedrägerier i Finland Joona Vuorenpää joona.vuorenpaa@vakes.fi Beträffande svarspersoner som uppgett att någon de känner gjort sig skyldig till försäk- ringsbedrägeri visar undersökningen på en klar profil – personerna är i genomsnitt yngre än 30 år, har examen från institut eller högsko- la, har goda inkomster och bor i en stad med över 50 000 invånare. Uppenbart är att också de personer som begått försäkringsbrotten tillhör samma socialgrupper som svarsperso- nerna. Bland dem som deltog i undersökningen anser åtta av tio att förebyggande åtgärder är det bästa sättet att motarbeta försäkrings- bedrägerier, medan två av tio betraktar efter- handskontroll, dvs. strängare straff, som den effektivaste metoden. I Finland beräknas försäkringsbrottsligheten i fråga om skadeförsäk- ring röra sig om 5-10 procent av de utbetalda ersättningarna, vilket innebär 100-200 miljoner euro årligen. Den allmännaste formen av försäkringsbedrägeri är påplussning, alltså att man överdriver skador- na och de utgifter man haft på grund av dem. Bedömningen grundar sig bland annat på en kartläggning av medborgarnas attityder till försäkringsbedrägeri (1996). En mot- svarande färsk utredning om hur medborgarna uppfattar försäkrings- bedrägerier blev klar i maj 2003. Deltagarna i den senare enkäten bedömde bland annat risken för försäkringsbedragare att åka fast som större jämfört med vad deltagarna i den tidigare undersökningen gjorde. Kommentar till ”Forsikringssvindel i Norge” NFT nr 1/2003 284 Försäkringsbedrägerier i Finland Angående omfattningen av bedrägeribrott som gäller ersättningar från liv- och pensions- försäkringar finns i Finland för närvarande inga tillförlitliga beräkningar. I ett längre perspektiv har talrika bedrägeri- fall avslöjats tack vare effektivare insatser i försäkringsbolagen. För bekämpning och ut- redning av bedrägerier har försäkringsbolagen under åren anställt sammanlagt 26 försäk- ringsutredare. Gemensamt skaderegister I syfte att avvärja bedrägeribrottslighet, som riktar sig mot försäkringsbolag i Finland, har skadeförsäkringsbolagen sedan slutet av år 2002 överlåtit inkomna skadeuppgifter till ett gemensamt skaderegister. Där kan varje bo- lag ta reda på vilka skador en kund lämnat anmälan om till andra försäkringsbolag. Upp- gifterna används endast i samband med skade- regleringen. I Finland räknar man med att blotta vetskapen om registrets existens före- bygger försäkringsbedrägerier. Registret är fortfarande under inkörning och inga jämför- bara uppgifter om dess nyttighet finns ännu att publicera. Alla skadeförsäkringsbolag med- verkar ännu inte i skaderegistret. Fram till våren 2003 hade i registret införts samman- lagt över 300 000 skador. De största skadeförsäkringsbolagen i Fin- land har sammanställt uppgifter om ärenden som deras försäkringsutredare undersökt un- der perioden 1.7–31.12 2002. Totalt utreddes 1 181 fall, vilkas sammanlagda värde uppgick till ca 13,65 miljoner euro. De undersökta fallen fördelar sig sålunda: (Siffrorna är avrundade.) Antal Värde Bilskador 46 % 24 % Personskador 39 % 37 % Företagsskador 6 % 17 % Övriga skador 9 % 22 % Över nio av tio fall som utreddes kom fram på grund av försäkringsbolagets egen misstanke. Fem procent av fallen kom till utredning till följd av myndighetstips. Bedrägeriregistret och skaderegistret har än så länge bara föran- lett en procent av utredningarna. I vilken omfattning man i de undersökta fallen påvisar att skadeanmälningarna är bedrägliga och avvärjer bedrägeriförsök finns det ännu inga uppgifter om. Kommer att effektiviseras Såväl i bolagen som vid Finska Försäkrings- bolagens Centralförbund kommer insamling- en och analysen av brottsfakta från inhemska och utländska informationskällor att effek- tiveras. Därigenom säkerställer man ett till- räckligt omfattande statistiskt material för användning i Finland. Vidare kommer man att särskilt granska bedrägeribrottslighet mot liv- och pensionsförsäkringsbolagen, ett hit- tills mindre uppmärksammat område. En vik- tig uppgift för dem som bekämpar försäk- ringsbrottsligheten i Finland är att aktivera bolagens experter att bli vaksammare i fråga om brottslighet som riktar sig mot dessa gre- nar och de former den tar sig.