Två utmärkelser till SPP för arbete kring inkludering och mot ålderism

Pristagare
Frida Tillberg, Business Partner på SPP, tar emot priset tillsammans med Helena Sandin, HR-chef på SPP, av Finansarbetsgivarna på deras Mångfaldsdag.
Intervjuobjekt: Maja Englund, Helena Sandin
Name: Maja Englund
Position: Marknads- och kommunikationschef
E-mail: maja.englund@spp.se
Organization: SPP
Name: Helena Sandin
Position: HR-chef
E-mail: helena.sandin@spp.se
Organization: SPP
Udgave:
4, 2025
Språk: Svensk
Kategori:

Under den senaste månaden har SPP tilldelats två utmärkelser. Det ena är 2025 års Annas jämställdhets- och mångfaldspris, som delas ut av Finansarbetsgivarna, för sitt målmedvetna arbete med att göra jämställdhet, mångfald och inkludering till en naturlig del av företagets kärnverksamhet.

− Vi är otroligt stolta över utmärkelsen. Den betyder mycket för oss, inte minst internt. Vi ser det som en bekräftelse på det arbete som vi bedriver och där det finns ett stort engagemang för dessa frågor. Många av våra chefer och medarbetare brinner för detta, säger HR-chef Helena Sandin.

Fördomsfri rekrytering och utbildning på alla nivåer

Hon pekar på att de här frågorna också är viktiga i rekryteringen av nya medarbetare. Tillsammans inom Storebrand-koncernen, som SPP tillhör, har man genomfört en certifiering i Fördomsfri rekrytering. Ett exempel är att åldern på kandidater i rekryteringsprocessen inte syns för rekryterande ledare, då ålder inte är något man fokuserar på – utan i stället kompetens och potential. 

− Vi rekryterar även personer som kommit upp i åren till SPP. Vi försöker också hitta lösningar för våra äldre medarbetare, så att de kan stanna kvar längre i företaget, till exempel genom fortsatt sparande via ålderspensionslösning samt extra pensionsavsättning för alla medarbetare.

Ytterligare ett exempel på att öka kunskapen är att utbilda verksamheten – till exempel har hela organisationen utbildats i mångfald och inkludering och det har också varit tema på ledarsamlingar. Bland annat har ledare fått träna på att bli mer medvetna om omedvetna fördomar och hur man kan bli skickligare på att arbeta med detta tillsammans.

SPP försöker också, på olika sätt, uppmärksamma medarbetare som har varit anställda under lång tid. Bland annat har man publicerat ett antal kortintervjuer på LinkedIn, för att uppmärksamma den kompetens som dessa personer besitter.

Arbetet handlar också om andra former av inkludering. Helena nämner Diversity Month.

− Den firas varje år i hela Europa under månaden maj. Vi har i det sammanhanget infört olika teman i SPP, år för år. Det här årets tema var Mental hälsa. Vi uppmuntrade då våra medarbetare att våga fråga sina kollegor om hur de har det och hur de mår. Om vi på det sättet kan få fler att känna sig inkluderade är det jättebra.

En förmån som medarbetarna har är Wellness Day. Det innebär att de under en halv dag, på arbetstid, kan göra något som främjar deras egen hälsa.

− Vad de väljer att göra, är ingenting som vi från företagets sida lägger oss i. Jag vet att det här något som är mycket uppskattat, konstaterar Helena.

Så vill SPP förändra bilden av ålder och pension

SPP tilldelas också Diversity Charter Sweden Awards för nytänkande kommunikation om pension och för att ha drivit opinion mot ålderism. Företaget får det för att ha ”satt ålderism på agendan och skapat en ny berättelse om pensionen genom innovativa initiativ som drömgeneratorn och pensionspremiären, vilket visar att äldre är en resurs för samhälle, företag och individer.”

− Vi på SPP upplever att det finns en föråldrad bild kring ålder och pension. Människor lever allt längre och när den traditionella pensionsåldern infinner sig, har de flesta många pigga år kvar i livet. Samtidigt som fler skulle behöva jobba längre, går många äldre arbetslösa – ofta på grund av att det finns en allmän bild av att arbetslivet tar slut vid 65-årsåldern. Den bilden är någonting som vi vill förändra, säger Maja Englund, marknads- och kommunikationschef.

Många lämnar arbetslivet tidigare än de vill – inte på grund av orken utan på grund av åldersdiskriminering. I flera kollektivavtal finns dessutom inbyggda hinder som gör det svårt att fortsätta tjäna in tjänstepension efter 65–66 års ålder. SPP har släppt en rapport som visar att allt fler arbetslösa över 60 tvingas ta ut sin pension i förtid – inte av vilja, utan av nödvändighet.

Samhället börjar nu på allvar få upp ögonen för ålderismens konsekvenser – både för individ, företag och ekonomi. En av de mest påtagliga effekterna är de ökade samhällskostnaderna när äldre människors kompetens inte tas till vara.

− För att ändra på den här bilden vill vi både inspirera och driva opinion. Vi vill att människor ska se pensionsdagen som starten på ett nytt kapitel – inte som slutet på ett arbetsliv.

En sådan inspirationskälla är Drömgeneratorn. I en tid där framtiden känns osäker, har SPPs AI-drivna drömgenerator gett över 10 000 svenskar i olika åldrar möjlighet att formulera sina pensionsdrömmar. Det handlar om drömmar om allt ifrån att starta eget företag – en av de vanligaste drömmarna – till att resa, att spela golf, att hitta en ny hobby, ända till drömmen om att skaffa sig en vingård i Toscana!

Maja tycker också att själva pensioneringen ska fyllas av glädje och förväntan:

− Det är därför vi har startat Pensionspremiären. Vi vill att hela samhället ska uppmärksamma årets pensionskull på samma sätt som studenter, brudpar och andra livsmilstolpar firas. Genom att i slutet av augusti fira Sveriges nyblivna pensionärer med ett storslagen gemensamt firande, vill vi hylla en ny spännande ny tid i deras liv. Pensionärsflak, party med DJs på Stureplan, parad, musik och dans – det är årets roligaste dag helt klart!