minPension tar ett viktigt samhällsansvar

minPension
Intervjuobjekt: Cecilia Rosendahl Lavén
Position: VD
E-mail: cecilia.rosendahl-laven@minpension.se
Organization: minPension
Udgave:
4, 2024
Språk: Svensk
Kategori:

De flesta av oss har nog varit inne på minPension både en och flera gånger för att se hur det ser ut med vår framtida pension.  Däremot är det kanske inte alla som tänker på att bakom webbplatsen finns en organisation, som skapar möjlighet till att vi kontinuerligt kan få den information som vi söker.

För att få lite mer bakgrund, har vi därför träffat Cecilia Rosendahl Lavén, som sedan drygt ett år tillbaka är VD för Min Pension.

– När jag kom till minPension, Sveriges mest använda pensionstjänst, var det inte någon främmande organisation för mig. Närmast kom jag då från AMF, där jag under åren 2016 till 2020 var just det företagets representant i minPensions styrelse. Organisationen är ganska liten – den består i dagsläget av sjutton medarbetare – men har ett stort och viktigt samhällsansvar.

Cecilia konstaterade snabbt att mycket av verksamheten var outsourcad. Hennes första uppdrag blev att stabilisera verksamheten och se hur framtiden för minPension skulle byggas. I våras landade man i vad som behöver göras framåt.

– Det handlar i hög grad om att anpassa oss till en föränderlig omvärld och hitta flexibla lösningar. Den digitala transformationen i branschen leder till ökad konkurrens när nya affärsmodeller utvecklas och aktörer etablerar nya tjänster inom pensionsområdet. I denna kontext ökar också behovet av ett starkt konsumentskydd och behovet av oberoende och neutral information om hela pensionen. Detta innebär att minPension framöver behöver ha fokus på uppdraget som oberoende och neutral aktör.

Cecilia ser också att kraven på säkerhet ökar och att man behöver anpassa sig till nya regelverk. Även om minPension inte direkt omfattas av regelverken kopplade till cybersäkerhet (såsom DORA, NIS2), kan det fortfarande vara fördelaktigt för minPension att implementera god praxis inom cybersäkerhet – särskilt med tanke på att minPension hanterar information om medborgares pensioner. Detta blir viktigt för att bibehålla förtroendet.

– Användarna kräver och förväntar sig att vi upprätthåller hög säkerhet och ett starkt dataskydd, vilket innebär att vi kontinuerligt måste förbättra och anpassa våra säkerhetsåtgärder. Säkerhet och dataskydd är dynamiska områden som ständigt förändras i takt med nya hotbilder och tekniska framsteg, och för att behålla användarnas förtroende måste vi alltid ligga steget före och agera proaktivt.

Fokus på kompetensförsörjning

– Ett viktigt fokusområde är kompetensförsörjningen, som handlar om att säkerställa att vi har rätt kompetens för att nå våra mål och möta framtidens utmaningar.

Som exempel nämner Cecilia att vi nu stärker kompetensen inom informationssäkerhetsområdet och man behöver även stärka upp med IT-kompetens för fortsatt utveckling av sina tjänster. MinPension har idag 17 anställda, men dagligen arbetar 50–60 personer med uppdraget.

− Det betyder att vi idag har ett stort beroende av leverantörer. Framåtriktat behöver vi stärka upp den egna kompetensen, säger Cecilia och fortsätter:

– Vi kommer även fortsättningsvis att vara ett litet, men effektivt, bolag. Vi är helägda av Svensk Försäkring och samarbetar nära med Pensionsmyndigheten och SPV samt de cirka 30 pensionsbolag inom den privata sektorn som levererar information till oss. Alla dessa måste kunna känna förtroende för det vi gör.

Cecilia är mycket stolt över att arbeta med minPensions uppdrag, nämligen att i första
hand stötta pensionssparare, men också pensionsbranschen på ett sådant sätt att det gagnar pensionsspararna

– Samverkan mellan privat och offentlig sektor är en förutsättning för att minPension ska kunna fungera. För att minPension ska kunna ge en helhetsbild över hela pensionen behöver vi informationsleveranser både från staten och pensionsbolagen. Det framgångsrika samarbetet är avgörande även framöver för att befästa vår roll som en oberoende och neutral aktör till gagn för pensionsspararna.

Finansieringen av minPensions driftkostnader sker till hälften från staten och till hälften av de ansluta bolagen i försäkringsbranschen så det är viktigt att minPension fortsatt får förtroendet att samla in och presentera överskådlig information om hela pensionen. En undersökning som gjordes förra året, visade att minPension hör till de aktörer som har högst förtroende och anseende inom pensionsområdet. Men det är inte något man ska ta för givet – förtroende måste alltid förtjänas, konstaterar Cecilia.

Målgruppen jobbonärer växer och ställer nya krav

I år fyller minPension 20 år. Det kommer man att fira bland annat med en branschdag för samarbetspartners och andra viktiga intressenter. Temat för branschdagen är ett mycket aktuellt ämne - uttagsplanering. Forskarna Johannes Hagen och Andrea Schneider har skrivit en rapport ”Hur ser svenskarnas pensionsplaner ut?”. De har studerat användningen av Uttagsplaneraren och analysen bygger på individdata från minPension och SCB.

− Vi är tacksamma för denna genomlysning och ser fram emot att diskutera förslagen på utveckling tillsammans med alla aktörer som levererar uppgifter till minPension. En målgrupp som är i behov av stöd för uttagsplanering är den växande gruppen ’Jobbonärer’, dvs. personer som både arbetar och är pensionär på samma gång.

Något som också kommer att underlätta för jobbonärerna, är att det nu ser ut att bli möjligt att kunna pausa utbetalningen av tjänstepensionen. Riksdagen sa ja till förslaget om att det ska bli möjligt att göra uppehåll i påbörjad utbetalning av tjänstepension under de första fem åren.

Forskningsrapporten finns att ladda ner på minPensions hemsida. Och för den som är intresserad av att veta mer om begreppet jobbonärer, publicerade minPension förra året en rapport kring detta.