Försäkringskonsumenten i Finland har ett gott skydd

Artikkelforfatter: Irene Luukkonen
Udgave:
2, 1996
Språk: Svensk
Kategori:

169 Konsumentmyndigheterna Konsumentmyndigheterna utgörs av konsu- mentombudsmannen, marknadsdomstolen, konsumentklagonämnden och de kommuna- la konsumentrådgivarna, och samtliga be- handlar också försäkringsärenden. Konsu- mentombudsmannen övervakar marknads- föringens och försäkringsvillkorens laglig- het. Ombudsmannens byrå tar årligen emot 1200 - 1400 nya ärenden, av vilka vanligen bara ett tjugotal har varit försäkringsfall. Konsumentklagonämnden ger rekommen- dationer om avgöranden av tvister mellan näringsidkare och konsumenter. Den behand- lar också ärenden som gäller frivilliga försäk- ringar, och där har ärendena brukat vara drygt 200 årligen. För missnöjda försäkringskunder är Konsumentklagonämnden ett alternativ till Försäkringsnämnden, som hör till försäkrings- branschens avtalsbaserade konsumentorga- nisation. Marknadsdomstolen handlägger och avgör ärenden som gäller marknadsföring och reg- lering av avtalsvillkor. Under hela den tid domstolen funnits har det förekommit ett enda ärende mot ett försäkringsbolag. De kommunala konsumentrådgivarna står till tjänst med råd och handledning vid me- ningsskiljaktigheter mellan näringsidkare och konsumenter. De ger också råd om försäk- ringar och samarbetar mycket med Konsu- menternas försäkringsbyrå, bland annat ge- nom att hänvisa försäkringskunder vidare till byrån. Vid privatförsäkringar kan en tvist om er- I försäkringsfrågor är konsumentens ställning tryggad genom försäkringsavtalslagen och annan lagstiftning. Vid frivilliga försäkringar kompletteras skyddet av konsumentskyddslagstiftningen. De centrala principerna finns i konsumentskyddslagen, och dess stadganden om marknadsföring, avtalsvillkor samt jämkning och tolkning av avtal tillämpas också på försäkringsområdet. av Irene Luukkonen, direktör för Konsumenternas försäkringsbyrå Försäkringskonsumenten i Finland har ett gott skydd NFT 2/1996SÅ KLAGAR MAN I NORDEN Irene Luukkonen 170 sättning eller någon annan detalj i försäkrings- avtalet dras inför allmän domstol. Då bör den missnöjda parten väcka talan i tingsrätt. För- farandet är detsamma som vid tvister om avtalsförhållanden i allmänhet. När det gäller lagstadgade socialförsäk- ringar är den första instansen för sökande av ändring något slag av nämnd med både utom- stående experter och representanter för arbets- marknadsorganisationerna bland ledamöter- na. Sådana nämnder är bland annat pensions- nämnden och olycksfallsnämnden. Special- instans i socialförsäkringsärenden är försäk- ringsdomstolen. Konsumenternas försäkrings- byrå och Försäkringsnämnden Försäkringsbranschens avtalsbaserade kon- sumentorganisation är ett samarbetssystem för myndigheterna, försäkringsbranschen och konsumenterna i Finland. Den består av Kon- sumenternas försäkringsbyrå och dess styrel- se samt Försäkringsnämnden. Verksamheten grundar sig på ett avtal mellan konsument- verket och Finska Försäkringsbolagens Cen- tralförbund. Den 15 november 1996 har by- rån och nämnden varit verksamma i 25 år. Konsumenternas försäkringsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå ger konsu- menter råd och hjälp i försäkringsfrågor. Ser- vicen är avgiftsfri och principen är att det skall vara enkelt för kunden att anlita rådgiv- ningen. Byrån lägger också fram initiativ för försäkringsbranschen, sammanställer jäm- förelser över centrala försäkringsgrenar och informerar om frågor som kommit upp under arbetets gång. Till byråns område hör alla frivilliga för- säkringar och av de lagstadgade försäkring- arna trafik-, patient- och arbetsolycksfalls- försäkring. Exempelvis år 1994 tog byrån emot 9 349 förfrågningar eller klagomål. Förfrågningarna utgjorde 70 procent av samtliga fall, medan klagomålen stod för 30 procent. Den kategori som ökat särskilt mycket är förfrågningar om jämförelser mellan olika bolags försäkringar. De flesta kontakterna föranleddes av hemför- säkringar, som svarade för 32 procent av byråns ärenden. Därnäst kom livförsäkringar och på tredje plats privata olycksfallsförsäk- ringar. Försäkringsnämnden Försäkringsnämnden behandlar tvister som förelagts nämnden av försäkringstagaren, den försäkrade, den skadelidande, förmånstaga- ren eller försäkringsbolaget. Såväl enskilda konsumenter som företag kan begära utlåtan- de. Till nämndens område hör alla frivilliga försäkringar. Nämnden handlägger också ärenden som kräver t.ex. teknisk eller medi- cinsk sakkunskap. Under 1994 fick nämnden ta emot 770 nya fall och gav utlåtanden i 785 ärenden. Utlåtandena har karaktären av re- kommendationer, men försäkringsbolagen har nästan utan undantag rättat sig efter dem. Nämnden avgjorde 37 procent av ärendena till förmån för den som begärt utlåtandet. Oftast gällde fallen ansvars-, rättsskydds-, privatolycksfalls-, hem-, bil- och reseförsäk- ringar.