Skadeförebyggande arbete -- långsiktigt och viktigt för varumärket

Artikel forfatter: Roger Andersson
Position: Chef Skadeförebygg
E-mail: roger.andersson@dalarnas.se
Organization: Dalarnas Försäkringsbolag (Länsförsäkringar)
About: - Uppväxt i ett familjeföretag (såldes 1988) inom byggbranschen, började som snickarlärling 1975 och avslutade som entreprenadingenjör (räknar på och driver entreprenader inifrån kontoret) 1996 - Skadereglerare inom byggskador på Dalarnas försäkringsbolag 1996 – 2002, hade även ansvar för gruppens administrativa arbete samt upphandling av de entreprenörer som reparerar byggskador åt oss - Ansvarig för Dalarnas skadeförebyggande verksamhet 2002 - - - Ordförande för Länsförsäkringars gemensamma skadeförebyggande arbete från starten i juni 2010 tom lanseringen av etapp 1 i slutet av maj 2012
Utgave:
2, 2012
Sprog: Svensk
Kategori:

För drygt tio år sedan fick Dalarnas Försäkringsbolag (Länsförsäkringar) en ny affärsområdeschef för sakförsäkring. Han hade en vision om att bygga upp och samla all skadeförebyggande verksamhet i en och samma enhet. Den som fick uppdraget att dra igång den nya verksamheten var Roger Andersson, som då var skadereglerare inom byggskador.

 

Under de första åren av den skadeförebyggande enhetens verksamhet, handlade det mycket om vad Roger betecknar som ”skruv och mutter”, dvs. att marknadsföra tekniska anordningar som skulle minska riskerna, t.ex. brandvarnare och jordfelsbrytare.

 

Med tanke på att vattenskadorna står för en så pass stor andel, står införandet av s.k. vattenfelsbrytare idag högt på agendan. Det är en utrustning som bygger på samma filosofi som jordfelsbrytare för elsystemet och som upptäcker läckage på tappvattensystemet i ett tidigt skede. Dalarnas Försäkringsbolag lämnar idag ett installationsbidrag till privatkunder som installerar denna teknik.

 

Utvecklingen inom det skadeförebyggande arbetet har alltmer gått mot att studera beteenden. Vad är det egentligen som orsakar att en lastbil hamnat i diket? Var det väglaget? Eller var det distraktion av t.ex. mobiltelefoner? Roger berättar om att man tar fram mönster i form av skadetyper och skadeplatser, som han och hans team sedan kan ta med sig till väghållaren för att få igång en diskussion om eventuella åtgärder.

 

Roger betonar flera gånger under intervjun att skadeförebyggande arbete måste ses i det långsiktiga perspektivet.


”Att starta en sådan här verksamhet är inget projekt på ett eller två år. Det är svårt att kortsiktigt räkna hem vinsterna i kronor och ören, utan man måste se den som en del i byggandet av varumärket”, konstaterar han.

 

Roger berättar också om det nationella samordningsarbete som dragits igång på central nivå inom Länsförsäkringsgruppen, för att dra nytta av all den skadeförebyggande kompetens som finns inom gruppen.

 

Hela artikeln återfinns nedan, som pdf-fil.