Försäkringsbranschen i Kina

Artikel forfatter: Arvid Dellien
Position: IT-utvecklare
E-mail: arvid.dellien@sveland.se
Organization: Sveland Djurförsäkringar Ömsesidigt
About:

Arvid Dellien är anställd vid Sveland Djurförsäkringar där han är verksam som utvecklare inom Affärssystem och Business Intelligence. Han har tidigare arbetat med utveckling av försäkringssystemet Cybersure vid Mantacore i Stockholm. Dellien studerade tidigare vid Lunds Universitet och avlade där en Mastersexamen i Kinesiska samt en Fil Mag i Informatik.


Utgave:
1, 2011
Sprog: Svensk
Kategori:

Den snabba ekonomiska tillväxten i Kina de senaste 30 åren har medfört att Kina idag blivit en global stormakt. Även inom försäkringsområdet har det skett och pågår fortfarande en snabb utveckling. I den här artikeln beskrivs översiktligt den kinesiska försäkringsmarknadens historiska utveckling samt den aktuella situationen rörande lagstiftning, produktutbud, marknadskanaler och de viktigaste aktörerna.

 

Historisk bakgrund

Tillsammans med babylonierna var kineserna först i världen med att använda sig av någon form av försäkringssystem. Detta förekom i Kina redan mellan det tredje och andra årtusendena före Kristi födelse då flodfarande handelsmän i samarbete fördelade sina laster på flera olika fartyg för att begränsa sina förluster om fartygen förliste. I modern tid skapades det första försäkringsbolaget i Kina av ockuperande västmakter i Kanton under senare delen av 1800-talet (广东保险社). Efter inbördeskriget (1927-1949) så har den kinesiska försäkringsbranchen i allra högsta grad påverkats av de två historiska skeenden som Kinas historia efter 1949 brukar delas in i: Mao-eran och reform-eran [1].

Mao-eran (1949-1976)

Efter att kommunisterna kom till makten 1949 grundades ett statligt försäkringsbolag med namnet ”Det kinesiska folkets försäkringsbolag” (中国人民保险公司, även känt som PICC (People’s Insurance Company of China)). Mellan 1949 och 1952 utvecklades verksamheten genom att lokalkontor öppnades och antalet anställda ökade till några tusen. Att verksamheten snabbt kunde expandera underlättades av att den politiska ledningen beordrade statligt ägda företag och andra statliga organisationer att köpa vissa typer av försäkringar. Dessutom rörde det sig således om en monopolmarknad med en enda aktör.

 

Mellan åren 1956 och 1977 upphörde emellertid i stort sett all aktivitet i den kinesiska försäkringsbranschen. Från början av 1953 bestämde regimen att alla kostnader till följd av exempelvis sjukdom, dödsfall, ålderdom, förlust av egendom skulle bäras av staten. Det skulle därför inte finnas något behov av att ha en ytterligare säkerhet och från december 1956 påbörjades en avveckling av Folkets försäkringsbolags verksamhet. Kulturrevolutionen 1966-1976 innebar ytterligare begränsningar för Folkets försäkringsbolag, och tillsammans med det kaos som då rådde i Kina i praktiken innebar att verksamheten nästan helt upphörde.

Reform-eran

År 1976 dog Mao och som en konsekvens av kulturrevolutionens härjningar inleddes relativt omgående reform-eran, som innebar att privat företagsamhet åter tilläts och att samhället även i övrigt präglades av ökad öppenhet [2]. I februari 1979 beslöt myndigheterna att återuppliva Folkets försäkringsbolags inrikesverksamhet. De följande åren växte verksamheten snabbt. Vid slutet av 1993 hade bolaget etablerat sig i alla Kinas regioner, hade drygt 4000 kontor med ungefär 100 000 anställda och mer än 200 000 förmedlare.

 

År 1996 bröts PICC upp i mindre bolag till följd av införandet av en ny försäkringslagstiftning. En konsekvens av den nya lagstiftningen var att bland annat de olika försäkringsverksamheterna liv-, egendoms- och återförsäkring överfördes till självständiga bolag. Under andra hälften av 1980-talet och i början av 1990-talet etablerades också andra kinesiska försäkringsbolag som sedan dess hunnit växa till sig och som idag faktiskt är några av PICC:s viktigaste konkurrenter.

Dagsläget

Den senaste statistiken som finns tillgänglig när detta skrivs har publicerats av den kinesiska tillsynsmyndigheten med ansvar för försäkringsbranschen CIRC (China Insurance Regulatory Commission/中国保险监督管理委员会) och beskriver läget vid utgången av 2008. Branschens totala premieintäkt hade då växt med nästan 40 procent jämfört med året före och var nästan 1000 miljarder SEK. Enbart under år 2008 växte premieintäkten med cirka 300 miljarder kr. Under hela 2000-talet har den årliga tillväxten varit mellan 12 och 45 procent vilket är betydligt högre än bruttonationalproduktens utveckling, där den årliga tillväxten ändå varit mycket imponerade, med ungefär 10 procent. Som en indikator på hur snabb tillväxten har varit kan nämnas att 2008 års premieintäkt var mer än sex gånger så stor som den för år 2000.

 

Diagram 1. Total premieintäkt i den kinesiska försäkringsbranschen 1980-2009

Appendix 1 

Anm. (I denna rapport valutaomvandling enligt 1 RMB = 1 SEK.

Källa: (中国保险年鉴 China Insurance Yearbook 2009) 

Tillväxtfaktorer

Det finns flera orsaker till den snabba tillväxten av försäkringsmarknaden:

  • Det statliga försäkringssystemet har för stora grupper av befolkningen nedmonterats. Idag efterfrågar därför en mycket stor andel av befolkningen privata försäkringar för att kompensera för den försämrade statliga försäkringen.
  • Tillväxten i ekonomin är hög och den välmående medelklass som nu formeras har råd att köpa och efterfrågar försäkringar. När allt fler personer skaffar exempelvis bil och eget boende så ökar givetvis även efterfrågan på försäkringar. Detta kan exemplifieras med att Kina 2009 tog över positionen från USA som världens största bilmarknad.
  • Kinas inträde i den internationella handelsorganisationen WTO (World Trade Organization) har gjort det lättare för utländska aktörer att etablera sig i landet, vilka också ökat utbudet av försäkringstjänster.
  • Familjeplaneringspolitiken har medfört en större efterfrågan från föräldrar avseende barn- och sjukförsäkringar för deras kanske enda barn. Dessutom har efterfrågan på pensionsförsäkringar ökat eftersom det inte är säkert att ett eller få barn klarar av att försörja föräldrarna efter deras pensionering.
  • Bristande utbud. Eftersom privata försäkringar i praktiken var förbjudna fram till 1980, så har det inte funnits lika lång tid som i andra länder att skapa ett utbud. Fortfarande idag finns utbudsbrister på flera områden. Delvis kan det förklaras med att det finns få aktörer. Även i ett internationellt perspektiv finns det få aktörer, antalet försäkringsbolag är exempelvis långt lägre än i Sverige.

Juridik

Lagar och andra bestämmelser

Den kinesiska försäkringsrätten och försäkringslagstiftningen var tills för några år sedan helt annorlunda än den i de utvecklade industriländerna. Före avregleringen av marknaden och Kinas inträde i WTO var försäkringsbranschen mycket hårt reglerad, till exempelvis kunde inte försäkringsbolagen före 2003 på egen hand bestämma varken försäkringsvillkor eller premier. Detta sköttes istället av tillsynsmyndigheten CIRC (China Insurance Regulatory Commission /中国保险监督管理委员会) som formulerade försäkringsvillkoren för alla sorters försäkringsprodukter och dessutom bestämde premierna för de olika tjänsterna.

 

I Kina regleras försäkringsbranschen genom flera olika lagstiftande dokument vilka benämns som lagar, administrativa bestämmelser, lokala bestämmelser, föreskrifter och meddelanden. Exempelvis är ”Föreskrifter angående obligatorisk försäkring” (强制保险条例) ett lagstiftande dokument. Det som avgör en bestämmelses tyngd är emellertid inte dess benämning utan vem som utfärdat den.

 

Det finns en nationell lagstiftning ”Kinesiska folkrepublikens försäkringslag” (Insurance Law of the PRC /中华人民共和国保险法) som initialt etablerades 1995 men som reviderades 2002. Försäkringslagen kan sägas vara relativt heltäckande då den reglerar många olika aspekter av försäkringsverksamhet som exempelvis bolagsformer och försäkringsavtal. Förutom denna försäkringslag finns andra nationella lagar som inte direkt berör försäkringsbranschen men ändå påverkar marknaden. Det rör sig till ett exempel om delar av företagslagen (公司法), arbetslagen (劳动合同法) och konkurrenslagen (反不正当竞争法).

 

Förutom försäkringslagen finns två så kallade administrativa bestämmelser: the PRC Administration of Foreign-invested Insurance Companies Regulations och the Compulsory Motor Vehicle Traffic Accident Liability Insurance Regulations. Dessa utfärdades av den kinesiska regeringen och har samma status som lagar.

 

Förutom dessa så kallade administrativa bestämmelser finns det även bestämmelser som utfärdats av tillsynsmyndigheten CIRC (China Insurance Regulatory Commission /中国保险监督管理委员会) ensamt eller tillsammans med någon annan myndighet. Dessa bestämmelser kan benämnas myndighetsbestämmelser (管理规定). Myndighetsbestämmelserna är på väg att bli ganska många, i dagsläget är de över 30. Dessutom publicerar CIRC konstant information om dessa, vilket i praktiken antingen innebär rena revideringar eller att myndigheten ger instruktioner om hur de ska tolkas. Enbart under första halvåret 2010 publicerade CIRC åtta sådana revideringar eller informationsdokument. Myndighetsbestämmelserna utgör en väsentlig del av försäkringsbranschens regelsystem och kan avse allt möjligt som exempelvis bokföring, statistik och försäkringsadministration .

 

Vid sidan av myndighetsbestämmelser och förtydliganden av dessa så producerar CIRC och andra myndigheter ett stort antal ”normativa dokument” som ofta innehåller detaljerade instruktioner om hur myndighetsbestämmelser ska implementeras. Dessa dokument har dock inte samma auktoritet som en myndighetsbestämmelse eller en lag. De publiceras inte heller på samma sätt utan sprids som ett cirkulationsbrev. De kan avse alla möjliga aspekter av försäkringsverksamhet och i fråga om kvantitet är de betydligt mera omfattande än lagstiftningen.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att de kinesiska myndigheterna snabbt kan utfärda bestämmelser som hanterar nya situationer men systemet har också resulterat i ett regelverk som styrs av flera olika myndigheter, vilket kan göra den svår att överblicka. Med tanke på att det är flera olika myndigheter som är inblandade i processen kan reglerna ibland uppfattas som motsägelsefulla.

Etablering av utländska bolag

Före Kinas inträde i WTO 2001 ställdes mycket höga krav på utländska försäkringsbolag och förmedlare som ville vara verksamma i Kina. Till exempel fanns krav på att de skulle ha varit verksamma som försäkringsgivare i minst 30 år, ha haft kontor i Kina i minst två år och minst ha tillgångar till ett värde av 5 miljarder dollar (USD). Dessutom kunde inte de utländska bolagen själv välja etableringsort. År 1992 fick American International Group (AIG) som första utländska bolag en koncession. De hade då under 12 år haft ett representationskontor i Shanghai.

 

Efter inträdet i WTO har restriktionerna för utländska bolag mildrats och efter 2005 kan man hävda att marknaden har öppnats upp fullständigt. De geografiska restriktionerna eliminerades 2004. Kraven på totala tillgångar har sänkts kraftigt. Andra avregleringar har genomförts, som t.ex. graden av utländskt ägande och vilka försäkringsprodukter som får säljas har antingen mildrats eller tagits bort helt. Idag finns enbart ett fåtal restriktioner för utländska bolag kvar.

 

År 2005 fanns 40 utländska bolag i Kina från 13 olika länder och vid 2008 års utgång fanns 48 utländska bolag, att jämföra med 64 inhemska.

Produktutbud

Liksom i västvärlden indelas försäkringsbranschen i skade- och livförsäkring. Livförsäkringsmarknadens totala premieintäkt är betydligt högre än skadeförsäkringsmarknadens, och utgör ungefär 75 procent av den totala premieintäkten. Inom skadeförsäkring är motorförsäkring den produkttyp som står för den dominerande andelen av premieintäkterna, drygt 70 procent. Därefter kommer företagsförsäkring (9 %), övrigt (7 %), lantbruksförsäkring (4 %), transportförsäkring (3 %) och ansvarsförsäkring (3 %).

Skadeförsäkring

Motorförsäkring

Liksom i de flesta andra länder är det obligatoriskt med ett försäkringsskydd som motsvarar det som i Sverige benämns ”Trafikförsäkring”. Dessutom erbjuds en rad tilläggsmoment, eftersom motorprodukten inte är standardiserad som i Sverige (med hel-, halv- och trafikförsäkring). Vidare finns olika benämningar av de olika tilläggen bland bolagen med olika innebörd och de är därför inte heller jämförbara. Det är därför inte speciellt enkelt för konsumenten att jämföra priser och produkter. Däremot har konsumenten möjlighet att välja en lösning som passar just dennes behov.

Företagsförsäkring

Vid en anblick på utbudet av företagsförsäkringar finns möjlighet att urskilja något som börjar likna en struktur. En av de största aktörerna, Ping an, har delat upp företagsförsäkringarna i följande kategorier: Egendomsförsäkring för små och medelstora företag, Personalförsäkring för små och medelstora företag, Egendomsförsäkring för stora företag, Personalförsäkring för stora företag och Paketförsäkring. Det är svårt för ett kinesiskt företag att försäkra sig enbart med hjälp av en eller ett fåtal försäkringar. De är – i likhet med motorförsäkring, tvungna att köpa fler olika försäkringar om de önskar ett heltäckande skydd. Hos vissa försäkringsbolag finns separata försäkringsprodukter för olika inventarier, som exempelvis datorer. Så vill man ha ett försäkringsskydd för dessa får man helt enkelt köpa deras ”företagsdatorförsäkring”.

 

Utbudet är således inte standardiserat, vilket innebär att det är svårt för konsumenten att jämföra priser och produkter. I förhållande till den kinesiska ekonomins storlek tycks det anmärkningsvärt att den totala premieintäkten på företagsförsäkringar endast är drygt 21 miljarder kr.

Lantbruksförsäkring

Marknaden för lantbruksförsäkringar växer oerhört snabbt, den totala premieintäkten mer än fördubblades under 2008. Lantbruksförsäkringarna är inte heller en standardiserad paketlösning utan snarare en kategori av försäkringsprodukter som innehåller många olika försäkringsprodukter relaterade till lantbruk. Dessa försäkringsprodukter kan grovt delas in i två underkategorier där den ena avser gröda, skog, maskiner och den andra rör djurhållning.

Utbudet av lantbruksförsäkringar är således svåröverskådligt. Det finns grödaförsäkringar med olika produkter för olika växter, exempelvis risodling, vete, grönsaker, raps, melon, tobak och sojaböner. Detsamma gäller djurhållning, olika produkter finns för ex. höns, grisar, får och krabbor.

Övrig skadeförsäkring

Av de kategorier av skadeförsäkringar som är vanliga i västvärlden är fortfarande vissa av dessa obetydliga på den kinesiska marknaden, exempelvis ”Hem- och Villaförsäkringar”. Även djurförsäkringar för husdjur är obetydliga och det utbud som finns är där ytterst begränsat. När det gäller något mer specialiserade försäkringsprodukter som exempelvis bröllops-, golf- och kattförsäkringar kan man när detta skrivs inte upptäcka något utbud alls.

Sammanfattning

Samtidigt som det inom vissa försäkringsområden finns ett oöverskådligt antal produkter så är utbudet inom andra området underutvecklat eller icke-existerande. Det finns inget område där utbudet kan betraktas som ”utvecklat”, istället är produkter och priser svåra att jämföra. Det saknas ofta paketlösningar, istället måste konsumenten teckna separata försäkringar. Trots de senaste årens mycket kraftiga ekonomisk tillväxt finns en potential för fortsatt hög tillväxt god då utbudet är bristfälligt. Det finns fortfarande en växande efterfrågan och försäljningen är fortfarande väldigt låg i förhållande till antalet möjliga konsumenter.

Livförsäkring

Staten tillhandahåller pensions-, arbetslöshets-, sjuk-, olycks- och föräldraförsäkring, men med få undantag endast till invånare i städerna. Detta är en form av diskriminering mot landsbygdsbefolkningen som inte endast manifesteras i försäkringssystemen utan det gäller även till exempel allmän levnadsstandard och möjligheter till utbildning. Med tanke på att 60 procent av befolkningen är bosatta på landsbygden så står alltså majoriten av befolkningen utanför de statliga trygghetssystemen.

Arbetslöshetsförsäkring

Den nuvarande statliga arbetslöshetsförsäkringen etablerades först 1986, reviderades 1993 och fick 1999 sin nuvarande form. Den innebär inte enbart ett direkt ekonomiskt stöd utan innehåller också service som förmedling av arbeten och hjälp med vidareutbildning. Om man blir arbetslös har man rätt till ekonomiskt stöd i minst ett år men maximalt i två år, beroende på länge personen har betalt en försäkringspremie. Om man inte har lyckats hitta ett nytt jobb efter att perioden löpt ut så får man ansöka om socialbidrag. Det finns idag inget utvecklat utbud av kompletterande privata inkomstförsäkringar.

Pensionsförsäkring

Pensionsåldern är 60 för män, 55 för kvinnliga tjänstemän och 50 för kvinnor i övriga yrken. Man måste ha betalt in till det statliga pensionssystemet i minst 15 år för att ha rätt till pension. Pensionen som betalas ut är 20 procent av den genomsnittliga månadslönen i pensionärens bostadsdistrikt. Dessutom tillkommer ett individuellt sparande, vilket motsvarar 1/120 av den totala summan som finns på kontot. I praktiken innebär det att den som betalat premier under 15 år får nästan halva lönen i pension. Många yrkesgrupper har olika tillägg. Högstatusyrken som universitetslärare, läkare och jurister har ofta 100 procent av lönen i pension.

 

För den som bor på landsbygden finns möjlighet att bättra på sin inkomst på ålderns höst, under förutsättning att man tidigare följt den så kallade barnbegränsningspolitiken. Varje person i ett par som inte skaffar fler barn än rekommenderat av staten kan få en årlig summa om minst 600 kr från det att man fyllt 60 år till sin död, vilket kan vara en betydande summa.

 

Man omfattas inte av den statliga pensionsförsäkringen automatiskt utan man måste anmäla sig hos den lokala myndigheten för att genomföra en registreringsprocedur.

Sjukvårdsförsäkring

Sjukvårdsförsäkringen finansieras både av arbetsgivaren (via skatt) och löntagaren (via löneavdrag). Försäkringen täcker behandlingar som maximalt får kosta ungefär fyra gånger en anställds lön. Därför uppmuntrar staten företag att själva stå för en kompletterande sjukförsäkring som kan användas för att finansiera behandlingar som är dyrare än taket i den statliga sjukförsäkringen. Systemet innebär för övrigt en försämring för statliga tjänstemän, eftersom dessa före omregleringen hade helt gratis sjukvård.

Olycksfallsförsäkring

Staten ansvarar för en olycksfallsförsäkring som täcker sjukvårds-, begravningsavgifter samt pension till efterlevande om en anställd dör, blir sjuk eller skadas i samband med arbetet. Man har tagit fram en nationell standard för att bedöma omfattningen av arbetsoförmågan. Själva bedömningen utförs av en kommitté som består av representanter ifrån myndigheter, fackföreningen, arbetsgivaren och medicinska experter.

Föräldrarförsäkring

Den kinesiska föräldraförsäkringen omfattar endast kvinnor och heter därför ”moderskapsförsäkring”. Den finns enbart i vissa delar av landet och omfattar därför endast en begränsad del av befolkningen, mindre än var tionde kvinna. Försäkringen hjälper till att finansiera medicinska kostnader i samband med abort eller förlossning.

Sammanfattning

Kombinationen av en nedmontering av det statliga försäkringsskyddet, en gigantisk befolkning, låg pensionsålder och en mycket hög ekonomisk tillväxt gör att marknaden för framförallt pensionsförsäkringar men även andra typer av livförsäkringar för närvarande växer i snabb takt på den kinesiska marknaden.

 

Marknadskanaler

Förmedlad försäkring

Liksom i Sverige är försäkringsförmedlarna en viktig försäljningskanal. Vid 2008 års utgång fanns det drygt 135 000 verksamma förmedlare i Kina. Denna är den viktigaste marknadskanalen och drygt 82 procent av den totala premieintäkten är förmedlad och den återstående andelen säljs direkt av försäkringsbolagen. Bankernas provisionsintäkter är i särklass störst med drygt 70 % av den totala provisionen. Därefter kommer förmedling via postkontor (15 %), övrigt (9 %) och bilhandeln (5 %), se figur 2.

 

Figur 2: Provisionsintäkt per förmedlartyp 2008

Appendix 2 

Källa: 中国保险年鉴 China Insurance Yearbook 2009, s 29).  

Internet

Försäljningen av försäkringar via Internet är inte speciellt utvecklad. Men på många sajter som säljer försäkringar kan kunden till bolag och förmedlare lämna information om vilken slags försäkring man är intresserad av, och därefter kontaktas kunden. Kontaktinformation till förmedlare är lättåtkomlig, direktnummer till dessa publiceras oftast på sajterna och det är till och med möjligt att chatta med förmedlaren via msn eller qq (kinesiskt chattprogram).

På den viktiga ehandelssajten Taobao (www.taobao.com) finns möjligt att teckna försäkringar och få ett elektroniskt försäkringsbrev direkt över Internet. Taobao är en kombination av blocket, tradera och ebay där det är möjligt för såväl privatpersoner som företag att marknadsföra sig. Sajten hade 170 miljoner registrerade användare vid slutet av 2009.

 

Aktörer

Vid slutet av 2008 fanns det 112 försäkringsbolag i Kina och 8 koncerner. Av de 112 bolagen var 64 stycken finansierade av inhemskt kapital, medan de övriga 48 hade olika grader av utländskt ägande. Drygt 3,2 miljoner personer var anställda inom försäkringsbranschen.

 

Kvantitativt sett är de utländska aktörerna snart lika många som de inhemska men sett till marknadsandelar så dominerar de inhemska bolagen kraftigt. Det är i synnerhet PICC som har störst marknadsandelar, även om deras dominans har minskat betydligt jämfört med tidigare. De övriga större aktörerna (China Pacific, Ping An, China United) är kinesiska bolag som grundades under andra halvan av 1980-talet eller i början av 1990-talet. Det finns utländska ägarintressen i dessa bolag, även om de profilerar sig som genuint lokala aktörer.

Skadeförsäkring

På sakförsäkringsmarknaden har de fyra största bolagen tillsammans en marknadsandel om nästan 70 %. Av dessa är det gamla PICC:s (People’s insurance company of china) sakförsäkringsbolag PICC Property and Casualty Company (人保财险) som är den i särklass största aktören med en marknadsandel på ungefär 41 procent. Den näst mest betydelsefulla aktören är China Pacific Insurance (太保产险) med med cirka 11 procent av marknaden. Därefter följer Ping An-gruppens sakförsäkringbolag (平安财险) med ca 11 procent och China United Insurance (中华联合) med ungefär 8 procent. Utöver dessa finns ytterligare närmare 40 aktörer, den största bland dessa har en marknadsandel om ca 3,5 procent.

Livförsäkring

På livförsäkringsmarknaden finns sju större aktörer som tillsammans har en marknadsandel på drygt 80 procnet. Liksom på sakförsäkringsmarknaden så är det en rest av det gamla ”folkets försäkringsbolag”, China Life Insurance, som dominerar med en marknadsandel på drygt en tredjedel av marknaden. De övriga större bolagen är Ping An Life med 13 procent, China Pacific Life Insurance med 9%, Taikang Life insurance med drygt 7 procent, New China Life Insurance med ca 7 %, Heng An Standard Life med drygt 5 % och till sist PICC Life Insurance med ungefär 4 procent. Utöver dessa finns ytterligare cirka 50 aktörer varav de allra flesta har en marknadsandel som är betydligt mindre än en procent.

 

Sammanfattning

Den kinesiska försäkringsbranschen har vuxit mycket snabbt de senaste 10 åren och tillväxttakten har accelererat. Potentialen för en fortsatt mycket hög eller ännu högre tillväxt är därför betydande. Den försämrade statliga försäkringen driver också fram en större efterfrågan på privata livförsäkringar. Den höjda privata levnadsstandarden ökar också efterfrågan på skadeförsäkringsprodukter. Restriktioner för utländska bolag har eliminerats eller mildrats och det finns idag nästan lika många utländska som inhemska aktörer på marknaden. Det ska dock påminnas om att de inhemska försäkringsbolagen fortfarande dominerar marknaden. Produktutbudet har växt de senaste åren men kan inte betraktas som komplett, detta gäller både liv- och skadeförsäkring. Fortfarande dominerar traditionella marknadskanaler som försäljning via bank- och postkontor medan försäljning via Internet befinner sig i ett tidigt utvecklingsstadium. Inom det juridiska området finns lagar och bestämmelser som kommer från flera olika myndigheter, vilka gör dem svåra att överblicka. Det finns också exempel på att reglerna ibland motsäger varandra.

 

Sammanfattningvis kan dock konstateras att den kinesiska försäkringsbranschen har genomgått en stor omvandling i samband med att landets ekonomiska politik har förändrats i en marknadsekonomisk riktning. Det förefaller vara en marknad med stor potential för såväl inhemska som utländska aktörer i framtiden.

 

Arvid Dellien är anställd vid Sveland Försäkringar Ömsesidigt som IT-utvecklare. För intresserade att veta mer om den kinesiska försäkringsmarknaden kan en längre rapport ”Försäkringsbranschen i Kina” rekvireras från författaren.

 

Källor

Litteratur

陈恳. 迷失的盛宴:中国保险产业1919-2009. 浙江: 浙江大学出版社, 2009.

中国保险年鉴编委会 (China Insurance Yearbook Editorial Board). 中国保险年鉴 China Insurance Yearbook 2009. Peking: China Insurance Regulatory Commission (kinesiska tillsynsmyndigheten för försäkringsbranschen), ISBN/ISSN: 1008-0481, 2009.

Brown, David H. och MacBean, Alasdair (edt). Challenge for China’s Development – an enterprise perspective. New York: Routledge, 2005.

Guojian Xu,Guoming Lü,Pek Siang Tee. Insurance law in China.Hong Kong: CCH Hong Kong Ltd, 2007.  

 

Internet

http://www.aaic.com.cn/aaic/html/cpbl/ny.html - Lantbruksförsäkringbolaget 安信农业保险股份有限公司s hemsida (endast kinesiska)

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_People's_Republic_of_China

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_People%27s_Republic_of_China#2000.E2.80.93present

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_insurance -Artikel om försäkringshistoria på engelska Wikipedia

http://news.alibaba.com/specials/aboutalibaba/aligroup/index.html - Information om Taobao (淘宝) ifrån ägargruppens hemsida

http://news.sohu.com/20070110/n247518622.shtml - Nyhet om hundförsäkring (endast kinesiska)

http://wenwen.soso.com/z/q158660781.html

10&rn=1682 - Frågor och svar angående hur man tecknar en statlig pensionsförsäkring (endast kinesiska)

http://zh.wikipedia.org/zh/

- Artikel om Folkets försäkringsbolag på kinesiska Wikipedia (中国人民保险集团公司) (endast kinesiska)

www.chinalife.com.cn/publish/English/356/index.html - China Lifes (中国人寿) hemsida

www.circ.gov.cn/web/site0/ - China Insurance Regulatory Commissions hemsida (endast kinesiska)

www.gov.cn/english/official/2005-07/28/content_18024.htm - China's Social Security and Its Policy (2004)

www.gov.cn/zwgk/2006-03/28/content_238547.htm (中华人民共和国国务院令) Lag om obligatorisk trafikförsäkring (endast kinesiska)

www.guardian.co.uk/business/2010/jan/08/china-us-car-sales-overtakes

www.gynybx.com.cn/sinocms/home.html - Guoyuan Agricultural Insurance Co. Ltds hemsida (endast kinesiska)

www.picc.com.cn - THE PEOPLE'S INSURANCE COMPANY(GROUP) OF CHINA LIMITED  (endast kinesiska).


 [1] De båda erorna är allmänt vedertagna begrepp som inte är specifika för försäkringshistoria.

 [2] Reform-eran kan man nog - vilket i högsta grad är en historiens ironi - tacka Mao för, utan Kulturrevolutionens kaos hade man inte lika snabbt kunnat införa reformer. Det är problematiskt att hävda att företagsamhet i Kina är delvis tillåtet, lagstiftningen är ofta mycket gynnsammare för företagaren än i stora delar av västvärlden, t.ex. fackföreningar är förbjudna och få miljöregler. Huruvida detta är positivt eller negativt rent generellt är emellertid en helt annan fråga.